Vo všetkých vyspelých krajinách pribúda ľudí, ktorí túžia podnikať. Kariérni koučovia tvrdia, že sú to najmä ľudia po tridsiatke, ktorí už čo-to dokázali. Obvykle majú zaujímavú prácu, z ktorej ich nikto nevyhadzuje, netrú finančnú biedu, no „ČOSI“ im veľmi chýba. Spokojnosť? Sloboda? Zmysel a naplnenie? Je odpoveďou na tieto otázky vlastná firma?

Áno i nie

Založiť si svoj džob neznamená vypnúť a oddýchnuť si od pracovných povinností. Je to nová porcia záväzkov. Väčšinou oveľa väčšie „sústo“ než všetko, čo ste doposiaľ v práci na trvalý pomer skúsili.

kalkulacka-dokumenty-papiere-pero-ruka

Budete nielen ideovým a kreatívnym mozgom svojej firmy, ale aj finančným mágom, marketingovým špecialistom, administratívnou silou, správcom sociálnych médií a propagačných aktivít, účtovníčkou, telefonistkou, upratovačkou… A spočiatku ešte aj za menej peňazí a bez bonusov a istôt, ktoré garantovalo klasické zamestnanie. Tak prečo toľko ľudí túži byť pánom svojho času, a keď sa už raz na túto cestu vydajú, za nič na svete by sa nevrátili späť?

„Človek medzi dvadsiatkou a tridsiatkou až tak nerozmýšľa nad tým, že hodnota času sa nedá vyjadriť v eurách. Chce kariéru a sociálny status. Pred štyridsiatkou, v období mladšieho stredného veku, si zrazu uvedomí, že ďalší život nebude a nič sa nedá vrátiť,“ naznačuje psychologička. Toto poznanie býva natoľko znepokojivé, že mnohí volia alebo aspoň zvažujú radikálnu zmenu v pracovnej oblasti. Odborníci majú pre tento jav dokonca i pomenovanie: mýtus poslednej šance. „Rozhodnutie začať pracovne odznova (alebo úplne inak) býva neraz výborný krok,“ chváli psychologička. Zároveň pripomína, že podnikanie nie je všeliekom na pracovné vyhorenie, nudu a pocity prázdna moderného človeka v rýchlej spoločnosti.

cukraren-kolace-zena-pult-znacka

Hovorte o svojich plánoch

Žijeme v zvláštnej dobe. Ani suseda nepozveme na kávu, aby nám náhodou nevidel do života viac, než chceme. A popritom túžime byť známy a niečo dosiahnuť. V podnikaní nemôžete uspieť, ak o sebe nedáte vedieť. Nebojte sa hovoriť o svojich plánoch. Prinesie vám to potenciálnych klientov. Zasväťte každého, kto je ochotný počúvať. Nebojte sa, nikto vám nič neukradne. Nanajvýš ako bonus zistíte, ako idú na veľmi podobnú vec iní + niečo nové, podnetné a zaujímavé sa naučíte. A možno stretnete „parťákov“ do vášho biznisu.

Čas na predaj

I Martina to zažila. Doposiaľ si pamätá ráno, keď vytláčala zubnú pastu na kefku, popritom už ako automat sumarizovala, čo má dnes v práci, a v tom začala naliehavo vnímať nezmyselnosť svojej každodennej rutiny. Pozrela sa do vlastných očí v zrkadle pred sebou a pochopila, že čas je to najdôležitejšie, čo má. „Nikto z nás netuší, koľko ho vlastní, ale ak všetok rozpredá zamestnávateľom, hoci za krásne peniaze, môže pocítiť, že nežije autentický život. Že raz zostarne a nezanechá za sebou nič z toho, čo aspoň podvedome chcel,“ vysvetľuje.
Martina dala zbohom zabehnutej rutine, rozlúčila sa s milými kolegami a skúsila ísť vlastnou cestou. Tŕnistou. Kráča po nej už desať rokov, nemá palác ani dve luxusné autá, ale je šťastná. Mimochodom, nezaložila si internetový obchod – Martina pestuje cibuľu.

cibula-pestovanie-drevo

Samostatnosť = sloboda + zodpovednosť

Všetky výskumy potvrdzujú, že spoločnosť sa mení. Napokon, cíti to každý z nás. Máme iné nároky na kvalitu života. Chceme byť pánmi svojho času, budovať niečo zmysluplné a zanechať po sebe odkaz.

Rozbeh samostatnej živnosti či podnikania toto všetko ponúka. Má mnoho efektov. K tým najlákavejším patrí sloboda – v rozhodovaní, kreativite, narábaní s časom i peniazmi. Ďalšími sú úspech, známe meno a skutočné vlastníctvo. Jeden z najzásadnejších je však zodpovednosť. „Podnikanie ma naučilo, že všetko, čo začnem, musím dokončiť. Keď nastane problém, musím ho vyriešiť. Keď mi na niečo nestačia sily, musím si nájsť ľudí, ktorí mi pomôžu, a na konci mesiaca ich musím za prácu vyplatiť,“ hovorí o zodpovednosti mladý podnikateľ Jaroslav. Ako dodáva, až s vlastnou firmou si definitívne uvedomil, že má len svoje meno, ktoré si nesmie zničiť: Kontinuálne premýšľam a hodnotím, či to, čo robím, je naozaj v spoločnosti prospešné. Neustále si pripomínam, že to nerobím výlučne pre sebarealizáciu, ale že mám aj rodinu, ktorá ma potrebuje. Podnikanie si žiada aj prísnosť a sebadisciplínu. Akonáhle ma prepadá pocit, že som majster sveta, viem, že niečo nie je v poriadku.“

noviny-muz-kava-podnikanie-stol-stolicka

Zbláznili sa?

Väčšina ľudí sa ešte pred začatím podnikania – dokonca viac než možného neúspechu – obáva reakcie okolia: Zbláznil si sa? Čo si chceš dokázať? Je ti ľúto, že nie si bez peňazí a na ulici? Skúsení podnikatelia však radia presný opak: Ak to chcete skúsiť, tak to skúste! Do zamestnania sa môžete vrátiť kedykoľvek.

Keď dnes zvažujete, či sa tiež pridáte k ľuďom, ktorí v práci šéfujú sami sebe, osvojte si ich overené pravidlá:

1. Doprajte si čas a pripravte sa. Na podnikanie sa treba nachystať finančne i psychicky. Spoznávajte seba samého – svoje túžby, slabé a silné stránky, prekážky. Inšpirujte sa inými ľuďmi – učte sa od šikovných a úspešných. Nájdite si na sociálnych sieťach skupinu, v ktorej môžete získať podporu a radu v prípade problémov. Popritom si robte finančnú rezervu, ktorá vás podrží v prvých mesiacoch.

2. Používajte zdravý sedliacky rozum. Jednou z prvých, skutočne manažérskych a obchodníckych výziev začínajúceho podnikateľa, je schopnosť udržiavať nízke náklady. Mnohí uspeli vďaka skromnému plánu: prvý rok až dva bez úveru, jedine s peniazmi, ktoré zarobíme. Dobrým cieľom je tiež pravidelné, napríklad štvrťročné zdvojnásobovanie obratov, ktoré núti k efektívnejšej práci.

3. Klient je kompas, ktorý naznačuje smer. Mať plán, ponuku služieb či portfólio produktov je veľmi dôležité. Klient však nie je len zákazník. Jeho potreby a túžby ponúknu vašej firme smer rozvoja. Počúvajte, čo vám hovorí.

Bude z toho úspech?

Každý úspešný podnikateľ má za sebou originálnu cestu. Ak tiež túžite po slobode, zmysluplnosti, naplnení pracovných snov a viditeľnej stope svojho života, začnite sa pohrávať s myšlienkou, ako by sa to dalo preniesť do podnikateľskej reality.

Pre nás, ženy, je občas poslednou kvapkou bilancia času stráveného v príšerných dopravných zápchach, na často nezmyselných poradách a „eventoch“, s časom, ktorý chýbame našim blízkym v rodine, v ktorej za nás zaskakujú babky, opatrovateľky, panie na upratovanie, panie na varenie, panie na doučovanie detí…

zena-hrncek-logo-ruky

Podnikanie je vraj jedinečná cesta. V nijakom prípade vám nedá slobodu od povinností. Naučí vás však byť slobodne – teda z vlastnej vôle – praktickým, finančne obozretným a zároveň odvážnym človekom. Dennodenne vám dopraje slobodne objavovať vlastný potenciál.

4 X NIE

Prečo chcete podnikať? Existujú „zlé dôvody“? Ak máte len niektorý z týchto, skúste si biznis preplánovať, alebo zostaňte v zamestnaní:

  • Byť podnikateľ je „in“. Zaváňa to neznalosťou, až detskou naivitou. Lepšie je byť spokojný zamestnanec, než nešťastný podnikateľ s dlhmi na krku. Byť podnikateľom a predstavovať si, aké by to mohlo byť, sú dve odlišné veci.
  • Konečne budem mať dosť peňazí. A možno aj nie… V podnikaní sa dá pekne zbohatnúť, ale aj úplne stroskotať. Dôležité je mať finančnú rezervu a realisticky rátať s tým, že do kladných čísel sa dostanete možno v druhom, treťom roku podnikania.
  • Vymyslím niečo, čo pomôže všetkým. Plány sú dôležité. V podnikaní obzvlášť. Musíte vedieť, čo chcete dosiahnuť. Ale dokážete prepojiť humánnu činnosť s dobrým biznis plánom? Ak nie, obzrite sa radšej po neziskových organizáciách.
  • Dám prácu svojim blízkym a budem ich spravodlivo odmeňovať. Ušľachtilá myšlienka. Na rozbeh podnikania však absolútne nestačí. Naopak, môže trvať roky, kým budete mať zabehnutú firmu schopnú uživiť prvého zamestnanca.
Autor

Študovala žurnalistiku. Rada píše o témach, ktorým sa ešte nedávno nevenovala pozornosť. Spokojnosť s pracovným prostredím takou rozhodne je. Mimochodom, tiež na vlastnej koži zažila, aké to je zanechať celkom zaujímavú prácu kvôli vonkajším podmienkam – teplej vode, ktorá dlhodobo netečie, jedinému počítaču určenému pre plný pracovný výkon troch ľudí... Áno, sú témy, o ktorých treba písať viac.

Napísať komentár