5 chýb pri výbere nábytku do kancelárie

Ak chcete zariadiť kanceláriu s ohľadom na praktickosť, ergonómiu a zároveň aj estetiku, môže sa to zdať ako hotová veda. Poradíme vám, ako si vybrať nábytok do kancelárie a čoho sa vyvarovať pri zariaďovaní, aby ste vytvorili priestor podporujúci vašu produktivitu, motiváciu, kreativitu aj zdravie.

Kancelária, v ktorej bude radosť pracovať

Zariadeniu kancelárie by sme mali venovať príznačnú pozornosť, pretože v práci trávime pomerne veľa času. Konkrétne vybavenie a nábytok často závisia aj od samotnej náplne práce, no existujú všeobecné podmienky, ktoré je potrebné vytvoriť.

Interiérová dizajnérka Natália Hrdá: „Základom je pohodlné výškovo nastaviteľné sedenie, dobre navrhnutý pracovný priestor s dostatkom úložného miesta a kvalitné osvetlenie. Zabúdať by sme nemali ani na prepojenie estetiky s funkčnosťou – farby, materiály a rozmiestnenie nábytku ovplyvňujú našu pohodu aj efektivitu.“

Mnohé chyby pri zariaďovaní kancelárie sú dôsledkom neprihliadania na základné potreby zamestnancov. Keď zariaďuje profesionál, vie, čoho sa má držať, na čo nesmie zabudnúť, no v prípade laikov je to náročnejšie. Podľa Natálie Hrdej „ľudia často podceňujú ergonómiu a kvalitu nábytku a majú tendenciu priestor preplniť. V kancelárii sa chceme hlavne sústrediť a nenechať sa ľahko rozptýliť, preto odporúčam pred akoukoľvek renováciou pracovného priestoru najprv urobiť nekompromisný poriadok.

Vďaka odporúčaniam dizajnérky a našim skúsenostiam sme dali dokopy päť najčastejších chýb, ktorým sa pri zariaďovaní kancelárie radšej vyhnite.

1. Zanedbanie ergonómie

Veľmi častou chybou je nesprávny výber pracovných stolov či stoličiek. V tomto prípade naozaj nie je prvoradý dizajn. Pri ich výbere sa treba sústrediť najmä na pohodlie a prispôsobivosť, ktoré vedú k správnemu držaniu tela a následnej eliminácii problémov s pohybovým aparátom. Práve bolesti chrbtice či krku sú dôvodom častej práceneschopnosti a tým aj nižšej produktivity a drahšej práce.

Ako si teda vybrať vhodný nábytok do kancelárie? Začnite stoličkou. Mala by mať ergonomický tvar, nastaviteľné opierky a podporné vankúše, ktoré pomôžu redukovať napätie v chrbtici. Ideálne pracovné stoly sú tie s nastaviteľnou výškou, vďaka čomu je možné pracovať aj v stoji. Tieto zmeny v konečnom dôsledku vedú k menšiemu namáhaniu krčnej chrbtice a pliec.

2. Nezohľadnenie rozmerov a priestoru

Ignorovanie tohto bodu zvyčajne vedie k dvom scenárom. Pri prvom vznikne v kancelárii málo úložného priestoru. Osobné veci, papiere, kancelárske potreby atď. To všetko sa časom kopí (neraz na pracovnom stole) a vzniká chaos a neporiadok, ktorý znižuje produktivitu aj kreativitu a zvyšuje stres. Druhý scenár je presný opak – ide o preplnenie priestoru, ktoré pôsobí rušivo a stiesnene. K ideálnemu zariadeniu kancelárie sa dá dostať plánovaním, prípravou vizualizácií, ale aj použitím modulárneho nábytku či nábytku na kolieskach.

Tip:

Predstavte si, že by ste si vytvorili vlastnú vizualizáciu, pomocou ktorej by ste si naplánovali zariadenie kancelárie úplne sami. S rozšírenou realitou (AR) to zvládnete hravo a navyše zadarmo. Aj vďaka tomu do miestnosti ľahšie napasujete kancelárske skrine a regály. 

3. Podcenenie dizajnu

Pri zariaďovaní kancelárie je dôležité, aby ste dizajn nepovýšili nad ergonómiu, no zároveň by ste naň nemali zabúdať. Dizajn podľa vášho gusta vytvára celkovú atmosféru, farby zas vplývajú na vašu produktivitu aj náladu. Pokiaľ vašu kanceláriu navštevujú aj klienti, dizajn vytvára potrebné renomé firmy. Nesúrodý dizajn, lacné materiály aj farebný chaos – to všetko pôsobí neprofesionálne a rušivo, preto si radšej dajte záležať.

4. Nedostatok investície do vhodného osvetlenia

Mnohí si myslia, že osvetlenie nie je dôležité, hlavne nech svieti. Lenže opak je pravdou. Nedostatočné osvetlenie môže spôsobiť u zamestnancov celodennú ospalosť, a teda aj nižšiu produktivitu. Príliš veľa svetla zas môže viesť k bolestiam hlavy. Jeho vplyv na pracovný výkon je preto nezanedbateľný.

Dôležité je aj farebné spektrum. Ideálny je výber žiaroviek, pri ktorých je možné nastaviť potrebnú intenzitu a teplotu svetla. Vo všeobecnosti je však biele svetlo vhodné aj počas pracovného nasadenia.

5. Zanedbanie individuálnych potrieb zamestnancov

Často vychádza zo šetrenia financií. V snahe o optimálne pracovné podmienky je však nevyhnutné zohľadniť napríklad podporu súkromia. Najmä práca v otvorených kanceláriách si vyžaduje aj súkromné miestnosti, v ktorých môžu zamestnanci pokojne telefonovať alebo si len tak odpočinúť.

Tip:

Výborným nápadom na zlepšenie akustických vlastností priestoru je umiestniť do kancelárie akustické panely alebo sedačky s akustickým tlmením. Zredukujete tým neželaný hluk z bezprostredného okolia a zvýšite si súkromie i komfort. Bonusom je ich estetická hodnota.

Samostatnou kategóriou sú vysoko citliví ľudia, ktorí môžu byť rýchlejšie prestimulovaní, preto si vyžadujú napríklad prispôsobenie svetla či hluku. Samozrejmosťou by malo byť vybavenie kancelárie pre zamestnancov so špecifickými potrebami.

A ako na home office?

Keďže čoraz viac zamestnancov pracuje z domuhome office sa stáva akousi nevyhnutnou súčasťou našich životov, Natálie Hrdej sme sa spýtali, na čo si treba dať pozor pri zariaďovaní domácej kancelárie, na čo nezabudnúť a čomu sa určite vyhnúť.

„Kľúčové je vytvoriť čo najviac oddelený pracovný priestor, minimalizovať rušivé prvky a investovať do kvalitnej stoličkyosvetlenia. Vyhnite sa najmä práci na gauči či posteli. Nebojte sa pri zariaďovaní home officeu trochu odviazať. Sivá stolička, stôl a biele steny vám rozhodne nedodajú energiu a chuť do práce. Naopak, obklopte sa príjemnými farbami a čo možno najefektívnejšie organizovaným priestorom.“

Na záver už len dodáme, že každá kancelária je jedinečná, no celkový dojem tvoria aj tie najmenšie detaily, preto nič nenechajte na náhodu a snažte sa zbaviť všetkých rušivých prvkov. Ak ste sa už z vlastných chýb pri zariaďovaní pracovného prostredia v minulosti poučili, budeme radi, keď sa s nami o ne podelíte.

Využite zľavu 10 %

pri nákupe v e-shope ajprodukty.sk

Použiť kód WL10

Vložiť komentár