Oplatí sa vymeniť aj nepoškodený kancelársky nábytok?

Produktivita a tvorivosť sú úzko späté s prostredím, v ktorom pracujeme. Hoci je kancelársky nábytok zväčša navrhnutý so životnosťou na dlhé roky, má zmysel meniť ho „pred funusom“. Kancelárie potrebujú čas od času oživiť, pridať pohodlnejší nábytok, ktorý má potenciál podporiť (aj) zdravie zamestnancov.

Dostatok svetla, biofilný dizajn plný živej zelene či tiché prostredie patria medzi základné faktory pozitívne ovplyvňujúce sústredenie a výkon. No aj samotný nábytok do kancelárie má veľký vplyv, a preto by zamestnávateľov nemala zaujímať len jeho životnosť, ale aj funkcie, dizajn a ergonómia. Čo z toho vyplýva? Dôvody, pre ktoré stojí za zváženie výmena kancelárskeho nábytku, aj keď ešte nie je zničený.

Výkon v práci a zariadenie kancelárie navzájom súvisia

Po pandémii covidu sa zamestnanci vracajú do kancelárií – a celkom radi, pretože fungujú ako útočisko pred neželanými podnetmi v domácnosti. A to by mali zamestnávatelia využiť. Hoci je investícia do nového nábytku nemalou položkou v rozpočte firmy, oplatí sa vyčleniť na to peniaze.

Je totiž potvrdené, že príjemné a funkčné prostredie, v ktorom sa zamestnanci cítia dobre, môže podporiť chuť do práce. Naopak, nepríjemné prostredie spôsobuje, že zamestnanci sa cítia unavení, a vytvára až depresívny dojem, ktorý produktivite neprospieva.

Ak ste zamestnanci, mali by ste mať všetko, čo používate pri práci, na dosah ruky. Vašu produktivitu znižuje aj to, ak sa musíte presúvať z miesta na miesto, len aby ste splnili úlohu. Dobre rozmiestnený a praktický nábytok skracuje neproduktívny čas. Áno, aj toto vám môže pomôcť ľahšie a rýchlejšie dokončiť tzv. tasky.

Ak plánujete úplnú výmenu nábytku do kancelárie, tak:

  • vyberte svetlé materiály a skôr minimalistický dizajn (najmä ak sú priestory kancelárie menšie),
  • zakomponujte i sklo kvôli vzdušnosti priestoru (hlavne ak dostatok prirodzeného svetla nie je výsadou kancelárie),
  • zvážte množstvo úložných priestorov – na niektorých pracovných pozíciách si vystačíte so stolmi so zabudovanými zásuvkami, na iných zase uprednostníte sklápací či výškovo nastaviteľný stôl a samostatné skrinky a skrine do kancelárie.

Ergonómia nábytku do kancelárie je podceňovaná, aj keď…

Výskumy ukazujú, že ergonomicky navrhnutý nábytok môže zmierniť stres a zlepšiť celkové zdravie zamestnancov. Keďže práca v kancelárii so sebou prináša riziko zdravotných komplikácií spojených najmä s problémami s chrbticou, nový nábytok do kancelárie by ich mal riešiť. Tu sa o slovo hlásia ergonomické stoličky do kancelárie a výškovo nastaviteľné stoly.

Je dobré, že pribúdajú štúdie, ktorých cieľom je zistiť, či má použitie výškovo nastaviteľného stola vplyv na fyzický stav zamestnanca, napríklad:

  • Štúdia v Japonsku skúmala, či takýto stôl do kancelárie dokáže redukovať bolesť krížov, krčnej chrbtice a pliec. V rámci nej bolo 74 pracovníkov rozdelených do dvoch skupín, pričom jedna skupina pracovala klasickým sedavým štýlom a druhá využívala pri práci výškovo nastaviteľný stôl (táto skupina striedala polohy pri práci). Za štyri týždne druhá skupina zaznamenala významné zníženie bolestivosti krku a ramien, subjektívne vnímali svoj zdravotný stav ako lepší a rovnako na tom bola ich výkonnosť a vitalita v pracovnej oblasti.
  • Pribudla i štúdia, ktorá potvrdzuje, že zamestnanci používajúci ergonomický nábytok v kancelárii sú kreatívnejší. Dáva to logiku – keď vás nič netlačí, nebolí a nedráždi, váš mozog má lepšie podmienky na tvorbu nových ideí a riešení.

Výsledok? Ak ste zamestnanci, môžete pracovať konzistentne namiesto toho, aby ste si robili veľa prestávok a prerušovali prácu kvôli zmene pracovnej polohy. A keďže pohodlný kancelársky nábytok vytvára produktívne prostredie, mali by ste ho chcieť, aj keď ste zamestnávatelia, pretože produktivita = zisk.

Ak ste technologicky prívetivejší, šetríte čas

Staršie kancelárske stoly nemusia mať integrované otvory a vybavenie na usporiadanie moderných IT systémov. A nábytok by predsa mal prihliadať na technologické potreby a inovácie. Trendom sú bezkáblové kancelárie, a to sa nebavíme len o vizuáli kancelárií, ale aj o ich funkčnosti a komforte. Pretože tu sa opäť dostávame do bodu, že jedno súvisí s druhým.

Výmena nábytku s cieľom zmeniť atmosféru a nabudiť motiváciu zamestnancov sa však netýka len jednotlivých pracovných kútikov. Dodajte „nový vietor“ aj konferenčnej miestnosti, kde sa počas stretnutí rodia kľúčové nápady. Pouvažujte nad stolmi so zabudovanými USB konektormi, s bezdrôtovým nabíjaním a integrovanými monitormi. Je super, keď vám samotný nábytok uľahčí pripojenie k technickému vybaveniu a vaše prezentovanie.

Tip:

Modulárny nábytok vám umožní prispôsobiť konferenčnú miestnosť rôznym typom zasadnutí a udalostí. Stolové dosky, stoličky a úložné jednotky skombinujete a vyskladáte podľa potreby/typu klienta.

Aké výhody môže priniesť nový kancelársky nábytok?

  • Lepšie využitie priestoru (multifunkčný nábytok, modulárny nábytok, variabilný nábytok)
  • Vytvorenie viacúčelového priestoru (pracovná zóna, oddychová zóna, kreatívna zóna)
  • Viac pohodlia (ergonomický nábytok na zdravé sedenie, státie)
  • Vyššia estetická hodnota (nábytok aj ako reprezentatívny prvok biznisu či ako súčasť nových obchodných príležitostí)
  • Podnecujúca atmosféra (nábytok má vplyv nielen na produktivitu, ale aj na komunikáciu a tvorbu tímového ducha vo firme)
  • Prilákanie talentov (moderný nábytok a kreatívne zariadená kancelária zapôsobia pri náborovom procese – pre potenciálnych kolegov môžu byť rozhodujúcim faktorom)
Hoci je kancelársky nábytok zväčša navrhnutý so životnosťou na dlhé roky, má zmysel meniť ho „pred funusom“. Prečo?

Inovácie prichádzajú, trendy sa menia

No ide len o to? Dôvodom na zmenu je i celkový imidž firmy. Zamestnanci z generácie mileniálov a generácie Z uprednostňujú moderné, kreatívne a pohodlné pracovné prostredie. Takéto priestory však zavážia aj u klientov, ktorí navštívia firmu, hoci len zasadačku.

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, no nový nábytok môže zlepšiť aj vzťahy medzi kolegami v kancelárii. Vytvorí priestor na bezbariérovú spoluprácu a komunikáciu. Môže byť dôležitý pri tvorbe tímového ducha a vytváraní pocitu spolupatričnosti. Ak sa ako kolegovia cítite v práci pohodlnejšie a máte viac priestoru na interakciu, odrazí sa to na spokojnosti v tíme. A zrejme už viete, čo z toho vyplýva…

Vložiť komentár