Priemerný špecialista v odbore má na svojom stole rozpracovaných 30 až 100 projektov. Súčasní pracovníci sú prerušovaní až 7-krát za hodinu a rozptyľovaní každé 2 hodiny. Štyria z desiatich pracujúcich ľudí zastávajú pozíciu v spoločnostiach, ktoré prechádzajú reštrukturalizáciou a čelia tak neistej budúcnosti. Spoločným menovateľom týchto ľudí je stres. Ako sa ho zbaviť, ak ho zámerne nevyhľadávame?

K šťastiu stačí tak málo

Stres dokážu spustiť aj rušitelia. Ak ste plne sústredení na prácu a zrazu vám na ploche začnú vyskakovať kontextové okná s množstvami požiadaviek od ostatných, nie je to nič príjemné. Najmä, ak vás tlačí termín. Rušiteľov sa nezbavíte, ale tieto situácie sa môžete naučiť zvládať.

Skúste neodpovedať hneď v momente, ako vám príde správa. Vyhraďte si behom dňa čas, ktorý venujete odpovediam na obdržané požiadavky. Dôležité je, aby ste každý deň reagovali vždy v rovnakú dobu. Ľudia si tak podvedome tento čas spoja s vašimi „úradnými hodinami“ a požiadavky prestanú chodiť chaoticky a kedykoľvek.

Zlá životospráva a nedostatok spánku len dopomôžu k vysokej hladine stresu v tele. Skúste obmedziť potraviny s vysokým obsahom cukru a nahraďte ich radšej tými, ktoré vám poskytnú dostatok bielkovín. Počas spánku sa naše telo regeneruje. Ak trpíme jeho nedostatkom, môžeme

pociťovať nervozitu a podráždenosť. Deň by ste mali mať rozvrhnutý tak, aby vám večer zvýšil čas aspoň na 8 hodín kvalitného spánku.

TIP: Pravidelne sa budíte zo spánku a už neviete zaspať? Poradíme vám jednoduchý dýchací trik, ktorý vás vráti do ríše snov. Prstom si zakryte pravú nosnú dierku a dýchajte len ľavou počas troch až piatich minút. Po tomto dýchacom cvičení by ste už nemali mať problém znovu zaspať.

Naučte sa plánovať aj pravidelné prestávky. Je veľmi dôležité vedieť v tom správnom momente prerušiť činnosť a počas pauzy uvoľniť nahromadené napätie. Niekedy dokáže pomôcť aj jednoduché dýchanie. Zhlboka sa nadýchnite, chvíľu zadržte dych a následne vydýchnite nosom. Jednotlivé vdychy a nádychy by mali trvať približne 5 sekúnd. Pomocou takéhoto 3-minútového cvičenia si môžete vyčistiť hlavu a postupne sa upokojiť.

„Odíde dverami a vráti sa oknom.“ Čo s tým?

Navodiť si stresujúcu situáciu dokážeme aj prílišným pripúšťaním vecí, ktoré sa nás ale v skutočnosti bytostne nedotýkajú. Udalosti veľmi často vnímame skrze subjektívnu interpretáciu faktov. Pokiaľ sa však dokážete odosobniť a zapojiť do procesu objektívny pohľad, budete nielen efektívnejší, ale aj menej vystresovaní.

Stol-ruky-papiere-pera-fixky-telefon-planovanie-pocitac

Stres niekedy prichádza aj s pocitmi frustrácie alebo hnevu. Namiesto okamžitej prehnanej reakcie na danú situáciu vyskúšajte techniku ochladzujúceho dychu. Vdýchnite vzduch ústami tak, akoby ste usrkávali cez slamku a potom normálne vydýchnite nosom. Budete cítiť chladný a suchý pocit v hornej časti jazyka. Pomocou tohto dýchania sa postupne ukľudníte a odbúrate tak aj vyvolaný stres.

TIP: Pokiaľ si pravidelne zvyšujete stresovú hladinu pocitmi úzkosti a paniky pred prezentáciou, nezúfajte – máme malý trik aj pre vás. Chce to len nájsť ten správny akupresúrny bod. Polohovanie palca pomocou jemného tlaku na boku prostredníka vám pomôže regulovať krvný tlak, ktorý vám v danej chvíli určite vyskočil až do vesmíru.

Tým správnym liekom sú priority a organizácia práce

Veľmi často sa objavujúcim faktorom, ktorý prispieva k vyhoreniu v zamestnaní, sú nejasné požiadavky. Ak presne neviete, čo sa od vás očakáva, alebo ak sa požiadavky neustále menia, môžete sa cítiť stresovaní oveľa viac, ako je potrebné. Ak sa ocitnete v pasci, v ktorej nikdy neviete, či to, čo robíte, je dosť, okamžite s tým konfrontujte nadriadeného. Počas rozhovoru si jasne stanovte ciele, očakávania a stratégiu ich splnenia.

Aj keď ste prirodzene dezorganizovaná osoba, mali by ste plánovať. Organizácia práce môže výrazne znížiť stres. Byť časovo organizovaný znamená menej uponáhľané ráno. Udržať si organizáciu znamená vyhnúť sa negatívnym účinkom neporiadku a zefektívniť tak samotnú prácu aj váš čas.

Zapamätajte si:

  • Eliminujte rušiteľov a zaveďte si úradné hodiny. Vyhnete sa tak stresovým situáciám, kedy nebudete stíhať vlastnú prácu, pretože ste sa zaoberali povinnosťami iných.
  • Dlhšie spite, lepšie jedzte a nezabudnite na pravidelné prestávky.
  • Aj jednoduché dychové cvičenia dokážu robiť zázraky na počkanie.
  • Ak neviete, kam smerujete, konfrontujte. Ak neviete, čo skôr spraviť, priorizujte. Ak vám nestačí 24 hodín, organizujte.
Autor

V prvom rade milujúca matka a manželka. Dobrovoľný workoholik vo voľnom čase pracujúci v rodinnom vinohrade i sade a samouk včelár. Fascinuje ju minimalizmus v dizajne a všetky jeho obmeny.

Napísať komentár