Kancelárií s ošumelými kalendármi po stenách je všade ako maku. Fotografia džbánu s kvetmi na päť rokov starom nástennom plánovači – no schválne, koľkokrát ste už na čosi podobné natrafili, odkedy ste súčasťou pracovného trhu? Opačný extrém sú drahé reprodukcie ešte drahších originálov. Mnohé z nich majú moc „zmraziť“ každého, kto sa k nim priblíži – namiesto toho, aby tvorivú či komunikačnú atmosféru nakopli. Čo tak vyzdobiť kancelárie tým, čo je krásne aj liečivé?
Obraz je široká výpoveď
Obrazy výrazne ovplyvňujú náladu na pracovisku. Utvárajú a definujú vizuálne prostredie firmy. I ten najhorší obraz môže byť tým prvým, na čo si niekto spomenie, keď začuje meno tej vašej. Podľa odborníkov ide o tzv. rámovanie, ktoré sa ukladá do podvedomia ľudí v pracovnom tíme, klientov, obchodných partnerov i náhodných hostí. Tak prečo práve v práci, kde trávime dlhánske hodiny, výtvarné diela „lepíme“ po stenách ako záplaty?
Pracovisko je miesto, kde treba vytvárať hodnoty, zabezpečovať svojej rodine živobytie na dlhé roky a podporovať pracovný zápal ľudí, ktorí na tom všetkom spoločne každodenne „makajú“. Ak si to uvedomíme, uznáme, že sem patria pekné a hodnotné diela, ktoré navyše dokážu myseľ aktivizovať a povzbudzovať.
Otvoriť, nie zabuchnúť
Človek vo svojej podstate nepatrí do malej uzavretej miestnosti. Normou, o ktorej sa v modernej firme nediskutuje, je „office“, v ktorom sa každý zamestnanec môže zdvihnúť zo stoličky, trochu sa prejsť, rozhýbať si ruky i nohy po hodinách sedenia. Možnosť hýbať sa potrebujú počas pracovného dňa aj myšlienky. Tak trochu umelý a neprirodzený priestor kancelárií priam prosí o oživenie – veľkým oknom, vhodne zvolenými a dobre pestovanými kvetmi i obrazmi. Lenže aký obraz vybrať? Určite nie príliš tmavý, aby zbytočne nenavodzoval ponurú, depresívnu náladu. Nie rušivý a nie veľmi krikľavý, aby neodvádzal pozornosť priďaleko od práce. Obraz v malej kancelárii nesmie podčiarkovať uzavretosť priestoru. Podľa viacerých odborníkov sa do bežných kancelárií absolútne najlepšie hodia diela s perspektívou a výhľadom.
Potrebujete zmenu?
Že aj s vaším pracoviskom čosi nie je v poriadku, spoznáte podľa pocitov, ktoré vás ráno čo ráno prepadávajú. Chystáte sa otvoriť dvere do kancelárie, no zrazu vás ovalí únava, úzkosť zo stereotypu a presvedčenie, že len čo si sadnete za pracovný stôl, znova stratíte schopnosť voľne dýchať. Áno, aj psychológovia potvrdzujú, že biele steny a strohý, praktický pracovný minimalizmus, ktorý za posledné desaťročia ovládol pracoviská, je vynikajúci sluha, ale nie najlepší pán.
Poriadok do práce patrí, nedostatok energie a motivácie nie. Biele steny a strohé chodby sú synonymom nemocníc, úradov a miest, kde sa necítime príjemne. Obraz je presný opak. Je plný farieb, tvarov, dynamiky a motívov. Zlepšuje atmosféru, pomáha sústrediť sa, prispieva k pracovnej pohode, k radosti z dosiahnutých cieľov. Zmierňuje napätie, konflikty, stres.
Ak ste v kancelárii viacerí, dôležité je vyberať spoločne, aby obraz vizuálne vyhovoval celému tímu. Hovorí sa, že abstraktné vzory prebúdzajú myseľ a nabádajú ju k činnosti. Naopak, statické motívy v nostalgických odtieňoch môžu pôsobiť príliš upokojujúco, až zasnene.
Pozor na to najlepšie
Keď nórsky maliar Edvard Munch maľoval svoje najznámejšie dielo – Výkrik – mal 30 rokov. Bol bez peňazí, fajčil, pil a práve sa zviechal z poriadne nevydareného románika.
Dnes je Výkrik slávny rovnako ako Mona Lisa Leonarda da Vinciho, Slnečnice Vincenta van Gogha či Perzistencia pamäte (tečúce hodiny) Salvatora Dalího. No na rozdiel od nich sa jeho reprodukcia len tak niekam nehodí. Odborníci na arteterapiu sa zhodujú, že je dokonca dokonalým prototypom obrazu, ktorý by sa nemal objaviť tam, kde stojíte o pozitívnu energiu. Ak kolegovia v práci riešia ťažkosti s nepríjemným klientom, náročný projekt či vážnu internú krízu, obraz so silou Výkriku ich po niekoľkosekundovom pohľade povzbudí v najlepšom prípade k spísaniu a podaniu výpovede z práce.
Čo je arteterapia?
Hoci u nás tento pojem nemá presnú definíciu, chápeme ho ako liečbu umením. V prísnejšom ponímaní ide výlučne o uzdravovanie psychiky toho, kto dané dielo vytvára. Vo voľnejšom, všeobecne zaužívanom kontexte hovoríme o pozitívnom vplyve výtvarného umenia na toho, kto sa ním necháva inšpirovať a viesť.
Čie dielo si vybrať?
Obrazy vhodné do pracovného prostredia sa dávno neobmedzujú na originály klasických malieb alebo ich inovatívne reprodukcie. Niekomu sa zdajú beznádejne drahé, iní majú pocit, že ich vystavovaním v práci dajú okoliu tak akurát najavo, že nič iné z celého spektra výtvarného umenia nepoznajú.
Čo tak siahnuť po originálnych dielach umelcov, ktorí žijú a tvoria vo vašom okolí? Čaro súčasných autorov spočíva v tom, že v ich prácach s veľkou pravdepodobnosťou objavíte presne to, čo hľadáte, hoci to slovami vopred neviete zadefinovať. Najväčším problémom pri výbere obrazov býva práve to, že hľadáme niečo konkrétne, no za nič na svete nevieme pomenovať, čo. Súčasní umelci však žijú teraz, vo svojom vnútri spracúvajú a na svoje plátna dávajú často rovnaké emócie, aké potrebujete vyjadriť aj vy pri práci.
Ak je to pre vás stále drahé, za pozornosť stoja aj diela študentov základných umeleckých škôl. Práve táto voľba je čoraz populárnejšia. Aj keď si žiada odvahu zaklopať na dvere niektorej zo vzdelávacích inštitúcií v okolí, môže z toho vzniknúť vynikajúca spolupráca s perfektnou odozvou v internom prostredí firmy i u jej klientov.
Deti a mladí ľudia majú skvelé videnie sveta. V ich dielach sa zračí presne ten typ nadšenia a motivácie k životu a životným výzvam, ktoré sa hodia do pracovného prostredia. „Nie každá škola to umožňuje, no my s tým máme výborné skúsenosti. Súhlasiť musia všetci zúčastnení, teda, samozrejme, aj mladí ľudia, ktorí sú autormi konkrétnych obrazov,“ ozrejmuje učiteľ zo základnej umeleckej školy.
Bojíte sa gýčov?
E-shopy ponúkajú obrazy vytlačené na plátno, abstraktné motívy, makrofotografie a fotoobrazy, viacdielne obrazy. Do rámov možno vložiť vintage plagáty či grafiky. Kedy je to už gýč? Ako vybrať naozaj správne kúsky na steny pracovných priestorov, ak práve nie ste vychytený znalec umenia?
Vyberať môžete intuitívne – intuícia je v otázke umenia dobrý radca. Ak si nemôžete dovoliť originálne diela, surfujte po internete a hľadajte, čo vás osloví práve z ponuky tlačených obrazov. Rátajte s tým, že po čase viaceré z nich vymeníte, pretože ich motívy sú často veľmi jednoznačné a obmedzujú rozlet fantázie a myšlienok.
Existuje tiež možnosť osloviť odborníkov na výtvarné umenie, arteterapiu a pracovnú psychológiu. Je to presah do viacerých odborov, no na Slovensku i v Česku sa už objavujú agentúry a galérie, ktoré to vedia a robia to s nadšením. Firiem, ktoré chápu význam výtvarného umenia na pracovisku, je čoraz viac.
Existuje zlaté pravidlo?
Aký obraz vybrať do zasadačky? Aký do kancelárie šéfa? Čo dať na steny chodieb a ďalších komunikačných priestorov? Ako motivovať analytikov zaborených do čísel a tabuliek a ako uletených „kreatívcov“? Odpoveď nie je ľahká, pretože všetko závisí od konkrétneho pracoviska, dokonca od konkrétnych miestností. No jedna rada platí vždy a všade: Nikdy nesiahajte po obraze, ku ktorému si každý pýta dodatočné vysvetlenie. Umenie treba vnímať a nechať ho na seba vplývať. Ak to nejde bez zdĺhavých popisov, nie je to ten správny kúsok do vašich priestorov.
Je aj iné pravidlo?
Ak šéfujete tímu ľudí a vyberáte obrazy do spoločných priestorov, pýtajte sa podriadených na ich názor. Vytipujte si viacero diel a definitívnu voľbu urobte až po tom, čo zistíte, ako ich vnímajú ostatní. Ľahšie tak vytvoríte pracovisko, ktoré bude dobre vplývať na všetkých a aj podriadení pocítia, že ich názor je dôležitý.