Šťastný zamestnanec rovná sa výkonný zamestnanec. Čím prívetivejšie prostredie svojim podriadeným vytvoríte, tým je väčšia šanca, že budú pracovať s vyšším nasadením. A verte, že výkonnosť stúpa tým viac, čím osobnejšie prostredie na človeka v práci čaká. Ako tomu pomôcť?

Možnosť voľby rozvíja motiváciu

Zamestnanci podávajú lepší výkon, ak môžu spolurozhodovať o svojom pracovnom prostredí. K takémuto záveru dospela aj Diane Hoskinsová, výkonná riaditeľka firmy Gensler, ktorá sa zameriava na architektonické riešenie a interiérový dizajn kancelárií. Pred niekoľkými rokmi podnikla renomovaná firma zaujímavý prieskum. Vyšlo najavo, že možnosť výberu a zachovanie určitej autonómie pracovníkov nielenže pomáhajú zlepšiť efektivitu práce, ale aj motiváciu ľudí. Analýza potvrdila, že zamestnanci, ktorým firmy umožňujú rozhodovať, kde a ako budú pracovať, sú so svojou prácou spokojnejší, dosahujú lepšie výsledky a aj vedenie spoločnosti vnímajú oveľa pozitívnejšie.

kancelarsky-priestor-zena-pocitac-okno-pult

Pracovný alebo kancelársky stôl podľa vlastného gusta?

K podobným zisteniam dospel aj britský psychológ Christian Jarrett, ktorý dlhé roky spolupracuje s BBC. Je zástancom myšlienky, že kvalitné pracovné prostredie má byť šité na mieru zamestnancom. Ako hovorí, priestor, ktorý „okupujeme“, do veľkej miery formuje našu osobnosť, ako aj správanie. Ide o dôsledok psychickej pohody a možností pre kreatívny rozlet. Jarrett vo svojom blogu upozornil na experiment so 47 londýnskymi pracovníkmi, ktorý uskutočnila poradenská spoločnosť Identity Realization. Zamestnancom dala možnosť zariadiť si kanceláriu podľa vlastného gusta – vyzdobiť ju kvetmi a obrazmi, ktoré si želali mať vo vlastnom pracovnom priestore. A výsledok? Ukázalo sa, že produktivita týchto ľudí v porovnaní s inými zamestnancami stúpla o 32 %.

Vedeli ste, že?

Kancelárie spoločnosti Facebook sú príkladom toho, ako zapojiť zamestnancov do tvorby dispozície a výberu zariadenia. V centrále firmy si môžu ľudia prispôsobiť riešenie, výšku stola, ako aj celkovú konfiguráciu svojho pracovného kútika. Rovnako fungujú celé tímy – môžu si upraviť pracovné prostredie podľa aktuálnych potrieb skupiny, ktorá sa podieľa na projekte.

Svetlo a kvety – ingrediencie pohody

Ergonomické a príjemné vybavenie kancelárskeho priestoru je jedna vec, pohodu zamestnanca však ovplyvňujú aj iné faktory. Jedným z najdôležitejších je prirodzené denné svetlo. Aj preto sa mnohí ľudia doslova bijú o miesto pri okne. Prieskum profesora Alana Hedgea z Cornell University ukázal, že pracovníci, ktorí sedia v blízkosti okien, majú až o 84 % menej problémov s bolesťami hlavy, únavou očí či rozmazaným videním. Slnko totiž ovplyvňuje naše biologické hodiny, takzvaný cirkadiálny rytmus. Dostatok denného svetla jednoducho pomáha nášmu organizmu správne regulovať spánkové a aktívne fázy nášho dňa, a teda aj úroveň stresových hormónov, fungovanie metabolizmu a kvalitu spánku. Tým sa posilňuje koncentrácia aj výkon v práci.

pocitac-kvetiny-crepnik-kava-stol

Aj potreba obklopovať sa zeleňou je človeku vlastná od nepamäti. V ľudskom svete totiž vládne fenomén nazývaný biofília – čiže prirodzená ľudská náklonnosť vyhľadávať prírodu a prírodné prvky. Viaceré psychologické výskumy ukázali, že mozog má už pri pohľade na zeleň schopnosť „prepnúť sa“ do relaxačného módu. Vďaka tomu sa v organizme zníži hladina stresu. Svet však vnímame aj sluchom či hmatom. Súčasné moderné kancelárie sa preto sústredia aj na zmyslové zážitky, napríklad na zvuk tečúcej vody, šum vetra, zvuky či vône lesa.

7 pravidiel dobrej kancelárie

Samozrejme, situácia pri rozdeľovaní kancelárskych miest zamestnancom nie je nikdy ideálna. Každý má totiž individuálne potreby i preferencie, kde by chcel mať pracovný stôl. Optimálne sedenie je vzhľadom na možnosti dispozície veľakrát obmedzené. Vyjsť zamestnancom v ústrety však môžete rozličným spôsobom. Čo by ste mali dodržiavať?

  • Pracovný priestor pre jednu osobu by mal mať minimálne päť metrov štvorcových.
  • Je dobré mať nablízku aspoň jedného kolegu, s ktorým môže človek komunikovať. Kvôli nerušenej práci však zamestnanec dokáže vo svojom bezprostrednom okolí vnímať len dvoch ľudí a nikdy nie viac ako štyroch.
  • Je dobré sedieť chrbtom k stene, ktorá vytvorí dojem akéhosi bezpečia a zázemia.
  • Nad pracovným stolom by nemalo chýbať kvalitné osvetlenie.
  • Na oddeľovanie priestorov alebo zón je vhodné použiť polootvorené steny. Prepúšťajú svetlo aj do hlbších častí dispozície a zbytočne nevytvárajú ťažkú „hradbu“.
  • Medzi pracovnými stolmi by nemal chýbať oddychový kút, ideálne s pohodlným sedením.
  • Dovoľte zamestnancom, aby si svoj pracovný stôl skrášlili podľa vlastnej chuti súkromnými vecami, ako sú fotografie, kvetiny, obrázky či iné drobnosti.
kancelaria-muz-obrazy-svetlo-pocitace-stol-stolicka

Vyrieši to hot-desking?

Mať kancelársky stôl na ideálnom mieste je pomerne zložité. Lenže tráviť niekoľko hodín denne pri tom istom kancelárskom stole môže mať tiež negatívne dôsledky pre naše zdravie i pre efektívne fungovanie kancelárie. Aj preto sa v mnohých moderných firmách ujal takzvaný hot-desking alebo desk-sharing, čiže v preklade „zdieľanie stolov“. Táto myšlienka je založená na rôznom type aktivít, ktorým sa v priebehu dňa zamestnanci venujú. Ak majú tímové stretnutie, trávia čas v zasadačkách či v mítingových zónach. Keď potrebujú pracovať, rezervujú si niektorý z voľných stolov. Na jednej strane im to dáva možnosť viac sa hýbať, fungovať flexibilnejšie, viac sa socializovať a tráviť čas v rôznych prostrediach, čo je z hľadiska psychohygieny určite veľmi prospešné. Na druhej strane pri tomto type práce mnohým chýba práve osobnejší pokojný kútik, ktorý by mohli považovať za „svoj“. Čas zrejme ukáže, či toto riešenie pomôže firmám pri organizovaní vlastných kancelárskych priestorov.

zena-notebook-tabula-stol-zosit

Aktívna kancelária

Príkladom hot-deskingu môže byť nadnárodná realitno-poradenská spoločnosť CBRE. V jej kancelárskych priestoroch v Los Angeles nemajú pracovníci, paradoxne, pridelené žiadne stoly, napriek tomu dosahujú veľmi vysokú spokojnosť a dobré výsledky. Firma svojim zamestnancom ponúka 15 rôznych typológií pracovného prostredia, napríklad spoločné pracovne, relaxačné lounge zóny či súkromné zasklené „enklávy“ pre nerušenú prácu. Všetko je dôsledne prepojené pomocou mobilnej technológie.

Autor

Všestranní a pravdepodobne nenahraditeľní hrdinovia každodenných pisateľských a čitateľských výziev, milujúci rozmanitosť tém. Maximalisti obdivujúci minimalizmus, nadchýnajúci sa interiérovým aj exteriérovým dizajnom a architektúrou.

Napísať komentár