Hygge v pracovnom prostredí. Buďte v práci šťastní ako Dáni

O hygge sa môžeme dočítať množstvo rôznych definícií. Najčastejšie si s týmto slovom spájame domácu pohodu alebo miesta, na ktorých radi relaxujeme a trávime čas s našimi najbližšími. Hygge však nie je obmedzený pojem a jeho pôsobenie presahuje hranice domova. Vytvoriť hygge, akúsi príjemnú, pohodovú atmosféru, môžeme kdekoľvek. Ani stereotypné pracovné prostredie by nemalo byť výnimkou.

„Hygge je krehký pojem, keďže cesta je v tomto prípade cieľom. Hygge vzniká prostredníctvom spolupráce. Objavuje sa ľahko, no práve tak sa môže zrazu vypariť.“
-Carsten Levisen

Toto cudzie slovo charakterizuje v zjednodušenej verzii potreba tepla, pohodlia a bezpečia. V pracovnom prostredí je hygge pocitom sebauvedomenia, že sme súčasťou komunity podobne zmýšľajúcich ľudí, ktorí s nami trávia čas, zdieľajú spoločné priestory a mali by nám dodávať odvahu, byť nám oporou a útechou zároveň.

Hygge = združovanie

Hygge je odrazom našej starostlivosti a záujmu. Usporiadanie vecí v kancelárskych priestoroch nám dodáva stabilitu, slobodu a energiu. Dáni zvyčajne rozmiestňujú v priestoroch predmety v pároch. Preto, ak máte v kancelárii fikus, doprajte mu aj kamaráta v podobe inej zelenej rastliny. Nie nadarmo sa hovorí, že vo dvojici ide všetko ľahšie. To isté platí aj o ostatných predmetoch. Neznamená to však, že sa máte obklopovať zbytočnosťami.

fikus-rastlina

Hygge = obklopovať sa tým, čo máme najradšej

Veci okolo nás v sebe nesú príbeh, otvárajú konverzácie, podnecujú k novým ideám a uľahčujú tak medziľudské vzťahy. Radi im dávame význam – predovšetkým tým, ktoré reprezentujú naše ciele, úspechy alebo sny. Každodenný život je tak súborom významov vecí, ktoré milujeme a niečo o nás hovoria. V takomto prostredí vieme ľahšie nájsť riešenia a odhodlanie pozrieť sa problémom zoči-voči. Nehanbite sa teda obklopiť na pracovisku osobnými predmetmi, ktoré prispejú k vašej lepšej nálade alebo motivácii. Pre niekoho je dôležitá fotka, pre iného vlastný hrnček. Fantázii sa medze nekladú. Zamerajte sa však na nejakú „drobnosť“. Mať v práci vlastný vankúš už môže byť „cez“.

Hygge = jednoduchosť

Vo víre každodenných pracovných povinností čelíme mnohým rozptýleniam, ktoré odvádzajú našu pozornosť. Niekedy tomu hovoríme aj multitasking. Hygge je jeho pravý opak. Navádza k ustavičnej vnímavosti, ktorá napomáha efektívnejšie realizovať jednotlivé pracovné úlohy. Zvýšená sústredenosť na jednu činnosť prispieva k tomu, aby sme naše povinnosti splnili rýchlejšie, kvalitnejšie a vďaka dokončenej úlohe dosiahli pocit spokojnosti.

„Dokonalosť nie je hygge. Ani novota nie je hygge.“
-Judith Friedmanová Hansenová

Hygge = detaily

Maličkosti, ktoré vo vás vyvolajú pocit radosti, sú veľmi dôležité. Dobrý kolektív, ktorý vás po príchode do práce teší a nemáte z neho žalúdočné kŕče, je výhra. Okrem toho, že si ho budete vážiť, by ste ho preto mali drobnými detailmi aj utužovať. Život je predsa kolobeh a to, čo dáte, sa vám vráti. Neváhajte kolegovi pripraviť kávu. Len tak, pre potešenie. Polejte kolegyni kvety, ak má práve homeoffice a nenachádza sa v kancelárii. Podeľte sa s ostatnými o oriešky, magnézium, alebo len tak prineste do práce čokoládu. Nikdy nemôžete vedieť, kedy príde ťažší deň, dlhá porada alebo náročný klient.

okolada-notebook-praca-kancelaria-kolega-caj-mobil

Hygge = pohoda

Pocit duševnej pohody, ktorý zažívame skrze hygge, sa nedá štatisticky odmerať, hoci sa vraví, že Dáni patria medzi najšťastnejších ľudí na svete. Pohoda by mala spočívať v každodennej spokojnosti, ktorá je oveľa stabilnejšia, než vo vlnách šťastia, ktoré prichádzajú a odchádzajú. Práve preto je podstatné správne pracovné nastavenie. Je dôležité, aby sa zamestnanci na pracovisku cítili motivovaní a na druhej strane aj ocenení za dobre odvedenú prácu. To všetko by sme mali dosahovať prirodzeným rešpektom, nie tým umelo vytvoreným (napríklad zastrašovaním pri nesplnení pracovných povinností). Správne nastavenie pravidiel, spravodlivé ohodnotenie a dôraz na komunikáciu sú základné piliere, ktoré vyúsťujú do pracovnej pohody. Veď nie je nič lepšie, ako spokojný zamestnanec, ktorý prichádza do práce v pohode a nemyslí iba na to, kedy sa jeho pracovný deň skončí.

„Bohatý je ten, kto vie, že najväčším darom je spokojnosť.“
-Lao-c´

Hygge sa nedá presne pomenovať a jasne definovať. Jeho vplyv je však nezanedbateľný. V rámci udržania dobrých pracovných vzťahov a dobrého psychického zdravia zamestnancov by ste si mali každý deň nájsť chvíľu na to, aby ste okolo seba vytvorili hygge. Niekedy to môže byť iba pauza na kávu, počas ktorej sa porozprávate s kolegami, inokedy zapálená vonná sviečka v kancelárii alebo džbán vody s citrónom a mätou, o ktorý sa podelíte s kolegami. Nezabudnite, že maličkosti robia svet krajším. A práca, v ktorej trávite čas, by nemala byť výnimkou.

Pamätajte si

  • Obklopujte sa aj v práci tým, čo máte najradšej. Byť v pohode znamená mať aj vyšší pracovný výkon.
  • Vnímajte svojich kolegov a komunikujte. Vytvorte si pracovné vzťahy, ktoré vás budú tešiť, nie ťažiť.
  • Nezabudnite na poriadok vo vlastnom prostredí a na pracovnom stole. Pracovný chaos je v poriadku, neporiadok vo veciach už nie.
  • Sústreďte sa. Zamerajte sa na jednu činnosť. Až keď ju úspešne dokončíte, začnite sa venovať niečomu inému.
  • Doprajte si hygge aspoň raz do týždňa. Vytvorte atmosféru, ktorá vám pripomenie, že život je o radosti z drobností a o malých úspechoch, ktoré vyústia do veľkých.

Vložiť komentár