Hrá zariadenie kancelárie kľúčovú úlohu v tom, aké pracovné výsledky dosahujú zamestnanci? Prirodzene, že áno. Lenže pracovné prostredie môže produktivitu nielen podporovať, ale aj blokovať. Má na to vplyv i moderný kancelársky nábytok a technické vychytávky? Prečo je dôležité vytvárať rôzne „office zóny“?
Naozaj potrebujete moderné pracovné prostredie
Situácia 1:
Predstavte si, že záverečný obchodný report plný čísel a desiatok rôznych premenných pripravujete za veľkým monitorom, ku ktorému je pripojený vysokorýchlostný počítač. Spoza monitora vykúkajú zelené rastliny.
Vpravo od vás je veľké okno, ktoré počas celého dňa prepúšťa do kancelárie denné svetlo. Dýchate dobrý vzduch, na prácu máte dostatočný priestor. Všetky dokumenty máte prehľadne zoradené v zásuvkách a organizéroch. Poznámky si môžete zapisovať na mobilnú nástenku či veľkú sklenenú tabuľu.
Situácia 2:
Alebo iná predstava. Sedíte v malej kancelárii, kde sa delíte o stôl s dvomi ďalšími kolegami. Dostatok svetla do nej preniká iba počas určitej časti dňa a umelé osvetlenie nie je natoľko kvalitné, aby pokrylo tento deficit. Hoci by sa tam niekoľkým izbovým rastlinám darilo, nezostáva na ne miesto.
Skriňu na osobné veci k dispozícii nemáte, chýbajú prehľadné úložné systémy na dokumenty. Aj keď ich prevažnú časť riešite na notebooku, niektoré z nich potrebujete vytlačiť a archivovať (áno, aj v modernej súčasnosti). Problém je, že tlačiareň zaberá ďalšie miesto, ktoré by svedčalo napríklad odpočinkovému kreslu, a v minikuchynke je k dispozícii rýchlovarná kanvica, no kávovar a dobrú kávu by ste hľadali márne.
Otázka:
V ktorom pracovnom prostredí zvládnete pripraviť spomínaný report rýchlejšie a kvalitnejšie?
Vytvorte si pracovné aj oddychové zóny
Vytváranie rôznych zón v kancelárii nie je len architektonický koncept. Nastavujú, podporujú a ovplyvňujú spôsob, akým pracujete a komunikujete. Zóny podporujú koncentráciu, tímovú prácu, ale aj individuálnu kreativitu.
- V oddychovej zóne si môžete zahrať stolný futbal, prečítať pár strán obľúbenej knihy, a ak ste to prehnali s nedostatkom spánku, je možné dopriať si tam relax na pohodlnej leňoške umiestnenej pri veľkej izbovej rastline. Toto nie je len predstava. Hoci v mnohých kanceláriách sú tieto „oddychovky“ výsadou výlučne obedovej pauzy, nie je to pravidlo. Vitajte, pracovné benefity!
Tip:
Aj v menšej kancelárii si môžete vytvoriť relaxačný kútik, napríklad s pohodlným kreslom a podnožkou. Oddeľte ho poloakustickým závesom, ktorý absorbuje hluk aj prepúšťa svetlo (vďaka kruhovým tvarom komponentov závesu). Je teda funkčným riešením predelenia priestoru na oddych a zároveň dizajnovým prvkom.
- V zasadačke zase vzniká priestor na tvorivý brainstorming. Podporia ho veľké nástenky a tabule, na ktoré sa zapíše každý dobrý či menej dobrý nápad. To, že ho podporia aj kvalitné stoličky a veľký rokovací stôl, ste už zrejme vedeli. Pri brainstormingu môže byť občas nepohodlie podnetom na zaujímavú ideu. No pre zariaďovanie zasadacej miestnosti to neplatí – aj nábytkom dávate najavo, ako veľmi sú pre vás dôležití zamestnanci alebo hostia, ktorí prídu na firemné stretnutie.
- V zóne určenej na prácu vládne ticho, niekoľkopalcový monitor, ergonomická myš a klávesnica, prípadne aj ergonomická podložka na predlaktie a výškovo nastaviteľná opierka nôh – ideálny priestor na zameranie sa na prácu. K dispozícii je aj výškovo nastaviteľný stôl, ktorý umožňuje vystriedať polohu v sede za prácu v stoji, a aktívna balančná stolička pre tých, ktorí sa pohybu nechcú vzdať ani pri práci – ideálny priestor pre zdravie v práci.
Rozdelenie zón na pracovisku umožní zamestnancom firmy stráviť pracovný deň v prostredí, kde sa im pracuje výborne. Napokon, sami najlepšie vedia, či sa v danej chvíli sústrediť na prácu alebo či vypnúť.
Úložné systémy, kvalitné sedenie – chce to viac ako len nábytok
Nielen nábytok, ale aj technológie majú čo povedať k pracovnej produktivite. Spoločne s nábytkom a so zariadením ako takým totiž dokážu vytvoriť optimálne pracovné prostredie. O ňom však nerozhoduje iba dizajn, druh a odtieň použitého materiálu či osvetlenie (aj keď v správnej kombinácii navodia príjemnú atmosféru a tým podnietia chuť do práce).
Kľúčové je, ako zariadenie kancelárie a používané technológie interagujú s pracovným životom zamestnancov.
Smart vychytávky do kancelárie
To, že domácnosti sa digitalizujú a menia na inteligentné, už nie je trend, ale čoraz viac sa opakujúca požiadavka pri zariaďovaní bývania. S kanceláriami na Slovensku je to trochu inak. K implementácii technológií pristupujú pomaly a „automatizované priestory“ zostávajú skôr snom. Pritom:
- zamestnanci v smart kanceláriách si dokážu prostredníctvom aplikácie regulovať osvetlenie, teplotu či vzduchotechniku,
- merače hladiny CO2 vo vzduchu vyhodnotia podmienky v kancelárii a upravia ich tak, aby podporovali zdravie, produktivitu a bezpečnosť pracovného prostredia,
- bezdrôtové vybavenie môže urobiť firmu agilnejšou – audiovizuálne technológie využívajúce umelú inteligenciu urobia zo zasadačky miestnosť, kde aj ľudia v online priestore budú pôsobiť, akoby boli prítomní na mítingu. Širokouhlá kamera v spolupráci s AI zabezpečí, že to bude platiť i naopak – vzdialení účastníci videohovoru budú mať detailný pohľad na ľudí v zasadačke. A čo by ste povedali na AV systém prepojený so streamovacími službami?
Moderná kancelária = angažovanosť
Podľa štúdie o vplyve pracovného prostredia na výkon zamestnancov podporuje príjemné pracovné prostredie i angažovanosť zamestnancov. Majú tendenciu byť lojálni k svojim organizáciám a vykazujú vyššiu úroveň plnenia úloh.
Moderné pracovné prostredie je o vzhľade aj o funkčnosti. Zladenie estetiky so správnym použitím technológií a priestorových riešení je výhra. Ide o vytvorenie harmonického mixu, ktorý zamestnancom umožní excelovať v ich pracovných úlohách. Čo z toho vyplýva? Modernizujte a žiadajte modernizáciu.