Seriál ZARIAĎUJEME: Startup office – ako vytvoriť reprezentatívny punk?

Množstvo startupov začína v garáži, internátnej izbe alebo v rodičovskom dome. Podobne ako korporácie či iné firmy, aj startupy s pribúdajúcimi klientmi potrebujú reprezentatívny priestor. Ako sa vyhrať s interiérovým dizajnom, ak naň nemáte vyhradený veľký rozpočet, nechcete pôsobiť nudne, no stále profesionálne a udržať si startup DNA?

Miestnosť na poobedný spánok, oddychová zóna, automaty s neobmedzeným množstvom cukríkov a šmykľavka medzi poschodiami znejú síce perfektne, no takéto vychytávky si nemôže dovoliť hocikto. Interiérovým dizajnom Dropboxu či Instagramu sa môžu inšpirovať aj menšie startupy. Lauren Geremia je v Silicon Valley dizajnérskou legendou, pre online magazín GQ sa podelila o niekoľko svojich tipov: „Dizajnovanie kancelárií je predovšetkým o interpretácii značky a o tom, ako priniesť firemnú kultúru do života cez umenie, nábytok, svetlo a dizajnové prvky.“

Predtým, než sa pustíte do plánovania…

Kancelária má síce reprezentovať, no mala by byť predovšetkým inšpiratívnym miestom pre prácu. Kým sa dáte do plánovania, všímajte si spôsob, akým pracuje tím. Aké má zvyky, čo potrebuje, čo mu v kancelárii chýba. Väčšiu radosť ako oddychová zóna niekedy spôsobia oddelené priestory na telefonovanie. Pracujú vaši zamestnanci radšej z domu, alebo z kaviarne? Prečo je to tak? Spoločnou diskusiou rýchlejšie prídete k záverom, ktoré váš office posunú ďalej.

Spoločný priestor pre budovanie komunity

Spoločné priestory na brainstorming a tímové stretnutia sú neoddeliteľnou súčasťou startup officov. Podporujú tímovú spoluprácu, transparentnosť a vzájomnú komunikáciu. Namiesto nudnej zasadačky môžu inšpirovať. Aj s nižším rozpočtom dokážete vyčarovať atraktívnu „meetingovku“.

Začnite stenou. Holé tehly bez náteru dodajú meetingovke industriálny dizajn. Hra s dominantnou farbou alebo s tapetou môže zmeniť celú atmosféru miestnosti. Ak máte odvahu a hodí sa to k vašej firemnej kultúre, zavolajte umelca, ktorý pre vás vytvorí mural.

Vitaj, open office

Otvorená kancelária bez zbytočných predelov je dnes už štandardom. Aj napriek tomu, že sa názory odborníkov na tento typ sedenia rozlišujú a objavujú sa aj prvé zmienky o rizikách open officu v súvislosti s výkonom a mentálnym zdravím, pre startupy to je stále najideálnejšia forma. Samozrejmosťou by mali byť aj výškovo nastaviteľné stoly. Dlhodobé sedenie má negatívny vplyv na zdravie. Je dokázané, že občasná práca v stoji môže zlepšiť aj produktivitu.

Prirodzené svetlo má pozitívny vplyv na produktivitu aj celkovú náladu. Postarajte sa o to, aby bolo v pracovnej časti čo najviac slnečného svetla. Dosiahnete to napríklad aj tak, že nebudete priestor zahlcovať preplnenými poličkami, skriňami či iným zbytočne veľkým nábytkom. Ak potrebujete miestnosti oddeliť, napríklad pre búdky na telefonovanie alebo kvôli separácii tímov, vyhrajte sa so sklom alebo priestrannými poličkami, ktoré budú zaplnené minimálne.

Bez rastlín to nejde

Príroda by nemala chýbať ani v technologických firmách. Rastliny zlepšujú vzduch, znižujú stres, podporujú produktivitu a kreativitu, no a v neposlednom rade vyzerajú skvelo. Rastliny dokážu dať miestnosti hĺbku a zjemniť ju. Ak nemáte v kancelárii človeka, ktorý má kvety a rastliny vyslovene rád, radšej si zaobstarajte odolnejšie druhy. Ak ich občas zabudnete poliať, nezabije ich to.

Na čo by ste nemali zabudnúť?

Nižší rozpočet neznamená, že váš office musí byť nudný. Aj za malé peniaze vytvoríte startupovú kanceláriu s dušou:

  • Prirodzené svetlo by malo byť prioritou, no nebojte sa vyhrať aj s umelým.
  • Alternatívne materiály, staré drevo alebo iná upcyklácia materiálu sú nielen estetické, ale môžu podčiarknuť aj vaše hodnoty.
  • Vyjadrite svoju identitu na stene – môžete sa pohrať s farbami, umením, tapetami alebo vlastným muralom.
  • Rastliny do kancelárie rozhodne patria. Vyberte si také, ktoré sa esteticky hodia k interiéru, no zároveň sú nenáročné na starostlivosť.
  • Miešajte štýly, materiály a nebojte sa vrstviť.
  • Zostaňte verní svojej podstate, hodnotám a identite vlastnej značky.

Vložiť komentár