Z času na čas každý z nás potrebuje vypnúť od množstva povinností, ktoré si nás však počkajú. Poznáte to, blíži sa konečný termín odovzdania úlohy v práci, ale vy máte nutkanie pozrieť si, čo je nové na sociálnych sieťach. Zrazu už v prehliadači vyhľadávate najnovšie senzácie a ani neviete, ako ste sa dostali k videám obľúbených interpretov. A úloha stále čaká na svoje spracovanie.

Ak je toto bežný scenár vášho života, môžete sa nazvať prokrastinátorom. Ľudia sami seba zvyknú presviedčať, že povinnosti nikam neujdú a raz ich aj tak budú musieť vyriešiť. Ale prečo odkladať niečo na zajtra, keď to môžete spraviť dnes?

Čo za tým hľadať? Zlozvyk alebo diagnózu?

Slovo prokrastinácia vzniklo z latinského slovného spojenia „pro crastinus“, čo v doslovnom preklade znamená „na zajtrajšok“. Týmto pojmom sa dnes označuje stav, v ktorom odkladáte vybavenie dôležitých vecí a úloh na neskôr. Je to psychický stav mysle človeka, do ktorého sa môžete dostať v dôsledku chýbajúcej motivácie, pocitu viny z vlastnej neschopnosti, alebo pod tlakom stresu. Ľudia, ktorí prokrastinujú, zvyknú sami seba veľakrát presviedčať o tom, že takéto správanie je v poriadku. Upokojujú sa vedomím, že pod tlakom podajú lepší výkon, a úlohu tak nakoniec odovzdajú alebo spracujú včas.

Chorobné odkladanie povinností na neskôr je veľmi nepekný zlozvyk, ktorý sa vám neskôr môže vrátiť vo forme neúspechu. Našťastie, zlozvykov sa dá zbaviť. Chce to len pevnú vôľu a dávku sebazaprenia. Tak, ako sme schopní vypestovať si v živote zlé návyky, dokážeme sa rovnako rýchlo naučiť praktizovať aj tie dobré. Liekom môže byť organizácia práce, ktorá je len o vypestovaní si návyku. Ak sa ráno plne sústredíte na zorganizovanie úloh a budete sa snažiť dôsledne plniť stanovený plán, časom to pôjde samo a prirodzene.

TIP

Ak sa obávate, že nezvládnete boj s týmto zlozvykom sami, skúste hľadať pomoc v odbornej literatúre. Z množstva knižných titulov, ktoré sú aktuálne dostupné, odporúčame knihu od Petra Ludwiga – Konec prokrastinace. Autor sa vo svojom profesijnom živote zaoberá búraním mýtov v oblasti osobného rozvoja. Za týmto účelom založil vzdelávací inštitút GrowJOB, ktorý sa snaží preniesť aktuálne vedecké poznatky z oblasti motivácie, rozhodovania a efektivity do každodenného života ľudí a firiem. Kniha ponúka niekoľko odporúčaní, návodov a osvedčených metód, ako nájsť stratenú motiváciu, dostať sa k očakávanému výsledku a zbaviť sa nepríjemného zlozvyku – prokrastinácie.

Ako na to

  1. Musíte mať presne stanovený cieľ. Pokiaľ už na začiatku procesu neviete, čo bude výsledkom práce, motivácia nepríde. Musí vám to dávať zmysel. To vás môže motivovať k tomu, aby ste na úlohe začali pracovať. V opačnom prípade vás nič nebude poháňať k tomu, aby ste sa rozhýbali.
  2. Stanovte si reálne dosiahnuteľné ciele. Komplikovanejšie úlohy je potrebné rozdrobiť na menšie a postupne sa tak prepracovať k finálnemu výsledku. Ak si úlohy nerozkúskujete, môžete sa postupne stratiť v procese riešenia a vaša motivácia tak bude klesať. Cieľ sa bude postupne vzďaľovať a chuť na prácu sa vytratí.
  3. Dôležité je vedieť sa sústrediť naplno len na jednu úlohu v danom okamihu. To znamená nesnažiť sa vyriešiť viac vecí naraz. Pomôcť vám môže aj zoznam úloh, v ktorom si ich môžete priorizovať a postupne vyškrtávať ako ukončené. Nezabudnite si na každú úlohu vyhradiť aj približný čas, aby ste sa zbytočne nezaoberali nepodstatnými vecami, ale snažili sa riešiť len to, čo máte.
  4. Snažte sa odhaliť veci, ktoré by vás mohli vyrušovať a eliminujte ich na minimum. Na prácu sa musíte pripraviť vopred. Ak viete, že vás tlačí termín odovzdania úlohy, ale irituje vás neporiadok doma, nezačnete predsa umývať podlahy. Činnosti je potrebné vedieť si naplánovať. Skúste ísť preč z domu a nájsť útočisko, kde by ste na úlohe mohli pokojne pracovať. Keď ju úspešne zvládnete a odovzdáte, môžete sa s čistým svedomím pustiť do upratovania.

Koniec odkladania, čas pozviechania

Odkladaním povinností na neskôr neušetríte žiaden čas nazvyš. Zbytočne sa dostávate pod tlak a zvyšujete si hladinu stresu, pričom čas, ktorý by ste mohli po splnenej úlohe využiť plnohodnotnejšie, premrháte na nepodstatné veci, len aby ste sa vyhli zodpovednosti. Treba si odpovedať na jednoduchú otázku: Kto má z takéhoto konania prospech?

Zapamätajte si:

  • Prokrastinácia je chorobné odkladanie povinností na neskôr. A chorôb sa predsa treba zbaviť.
  • Proti každému zlozvyku sa dá bojovať. Kde je vôľa, tam je cesta. Musíte sa len prekonať a zaprieť.
  • Bez motivácie to nepôjde. Už na samotnom začiatku práce musíte vedieť, k čomu sa chcete dopracovať. To vás môže počas procesu motivovať.
  • Nadriadených nezaujíma, či máte doma poriadok, alebo či ste videli všetky novinky v kine. Očakávajú od vás reálne výsledky práce dodané včas.
Autor

V prvom rade milujúca matka a manželka. Dobrovoľný workoholik vo voľnom čase pracujúci v rodinnom vinohrade i sade a samouk včelár. Fascinuje ju minimalizmus v dizajne a všetky jeho obmeny.

Napísať komentár