Ako nebyť obávaným šéfom, ale uznávaným lídrom

Práve vás povýšili, gratulujeme! Ste plný očakávania, tešíte sa z novej príležitosti aj z toho, že vám vedenie prejavilo dôveru. S povýšením vo viacerých prípadoch prichádzajú aj podriadení, pred ktorými si musíte vybudovať status autoritatívneho šéfa. Ako na to?

V prvom rade si treba ozrejmiť, že byť obľúbeným šéfom neznamená byť aj dobrým lídrom svojho tímu. Môžete byť voči svojim podriadeným priateľský a milý, ale z pracovného hľadiska zlyháte, ak vás vaši podriadení nebudú rešpektovať. My vám ukážeme, ako sa dajú na pracovisku zosúladiť dobré vzťahy s dobrými výsledkami.

1. Komunikácia je základ všetkého

Nie je nič dôležitejšie, ako si hneď na začiatku jasne stanoviť, čo od vzájomnej spolupráce očakávate. Urobte si poradu, vytýčte si ciele, stanovte si presný postup vášho pracovného spolunažívania. Je predsa aj vo vašom záujme, aby veci fungovali.

Nezabudnite svojmu tímu pripomenúť, že vaše dvere budú pre nich vždy otvorené. Nestaňte sa jedným z tých šéfov, ktorí vzbudzujú vo svojich podriadených pocit, že vás otravujú. Radšej ich uistite, že za vami môžu prísť s akýmkoľvek problémom či otázkou. A keď sa tak stane, neodkladajte riešenie ich problému na koniec svojho zoznamu úloh. Snažte sa ho vyriešiť čo najskôr. Isto si to zapamätajú.

2. Prejavte dôveru vo svoj tím

Pýtajte sa na ich názor, počúvajte ich požiadavky, podnety na zlepšenie aj nápady. Ak pracujete na spoločnom projekte, delegujte právomoci na jednotlivé oddelenia. Ľudí motivuje, ak je do nich vkladaná dôvera, môžu priložiť ruku k dielu a prevziať za to zodpovednosť. Ukážte radšej svoje manažérske schopnosti, nesnažte sa mať kontrolu nad všetkým. Čas, ktorý prerozdelením úloh medzi svojich ľudí ušetríte, môžete využiť efektívnejšie. Ak vám to nedá, tak ich priebežne kontrolujte a v prípade potreby môžete zasiahnuť. Ale pozor! Neustále otázky typu „kedy to už bude a prečo to robíte takto?“ nikomu neprospejú. Ani vám by sa to nepáčilo.

meeting-muzi-porada-stol-lampa

3. Spoznávajte svoj tím

Pred svojimi ľuďmi musíte prejaviť záujem, že sa chcete o nich dozvedieť viac. Ak ste ich doposiaľ nepoznali a budete s nimi spolupracovať prvýkrát, informácie o ich schopnostiach, zručnostiach aj predošlých skúsenostiach sa vám zídu. Obraz si tak môžete vytvoriť aj o tom, čo ich v práci motivuje a čo ich na nej baví. Nemusíte s nimi dennodenne vysedávať pri pive. Dozvedieť sa viac o svojich kolegoch môžete aj inými spôsobmi, napr. počas obednej prestávky alebo krátkej pauzy na kávu.

Vyskúšajte tiež:

Dnes sú aj na Slovensku veľmi populárne tzv. teambuildingy. Môžete ich zorganizovať na víkend alebo ako celodennú či poldennú aktivitu. Ich obsah aj dĺžka závisia, samozrejme, od rozpočtu firmy. Môžete podniknúť spoločnú túru do hôr spojenú s wellness alebo zorganizovať rodinný deň v parku. Pri mladších a „bláznivejších“ skupinách si môžete dovoliť aj paintball, laser game či adrenalínový park. Pri takomto utužovaní kolektívu a uvoľnenej atmosfére sa aj o práci klebetí ľahšie.

4. Motiváciou za lepšími výkonmi

Už sme vám prezradili, že pokiaľ spoznáte svojich ľudí, spoznáte aj ich motiváciu pre prácu. Povzbudzovať morálku svojho tímu a spolupracovníkov môžete aj individuálne. Vopred upozorňujeme, že motivovať jednotlivcov môže byť komplikované, pretože sa zameriavate na konkrétne potreby daného človeka. Niekto potrebuje služobný telefón, iný vždy čerstvú kávu. Niekto má rodinu a odmena vo forme lístkov do aquaparku mu môže urobiť veľkú radosť. Záleží len na vás, do akej miery sa motivácie chytíte.

Pre firmy na Slovensku už býva zvykom, že ponúkajú klasický štandard – služobný telefón, notebook, v prípade obchodnej činnosti aj auto, prípadne 13. plat a zaujímavé provízne odmeňovanie. Tie modernejšie siahajú aj po menej nákladných formách motivácie a snažia sa im vytvoriť čo najpohodlnejšie prostredie pre ich prácu. V takom prípade hovoríme napr. o každodennom prísune ovocia, pitného režimu, a dokonca sme sa stretli už aj s oddychovou zónou, v ktorej si môžu zahrať stolný futbal alebo len tak posedieť na sedacích vakoch.

Inšpirujte sa:

Možno sa vám zapáči japonská filozofia práce. Podľa nej treba dopriať svojim zamestnancom 20 – 30 minút na zdriemnutie, a to buď v miestnosti na to určenej, alebo pokojne „na supermana“ v práci 🙂 Bojujú tak proti únave, kvôli ktorej klesá koncentrácia, a tým pádom aj výkonnosť človeka v práci.

Motivácia však nemusí byť len vo forme výhod alebo „hmatateľnej“ odmeny. Veľmi dobrým psychologickým ťahom pre lepšiu morálku vo firme je aj verejná pochvala. Ak si to niektorý člen vášho tímu (alebo aj celý tím) zaslúži, nebojte sa to povedať nahlas a pred všetkými. Nič tak nezdvihne sebavedomie a chuť pustiť sa do nových vecí, ako keď niekto uzná vaše kvality.

POZOR!

V opačnom prípade, teda ak chcete niekoho kritizovať, zvoľte radšej metódu medzi štyrmi očami. Úplne sa vyhnite zosmiešňovaniu a ponižovaniu podriadeného pred druhými. Viac o pochvale a treste v ďalšom bode.

5. Metóda cukor a bič. Spoľahlivá či staromódna?

Táto metóda je známa predovšetkým vo výchovných praktikách detí. V pracovnej sfére už toľko popularity nemá a manažéri 21. storočia systém odmien a trestov považujú za staromódny. Je pravda, že rešpekt si nevynútite, ak sa budete snažiť s každým za každú cenu vychádzať a neustále ho odmeňovať. Na druhej strane, nezískate si ho ani vtedy, ak neúspech alebo nesplnenie úlohy ihneď potrestáte znížením platu, v krajnom prípade výpoveďou. Vzbudíte len strach, nie rešpekt.

Uvedieme si príklad. Člen vášho tímu nesplní úlohu, vy mu nekompromisne siahnete na odmeny. Podľa spomínanej metódy by ste použili bič bez toho, aby ste pátrali po okolnostiach jeho zlyhania – prečo úlohu nesplnil, čo mu bránilo, je naozaj na vine? Naopak, ak budete svojich kolegov v tíme neustále len chváliť aj napriek tomu, že daná činnosť je ich každodennou náplňou práce, budú sa vám len podlizovať a ich snaha dosahovať väčšie výkony bude nulová.

Radíme vám:

Držte sa jednoduchého pravidla. Odmeňujte, len ak si to naozaj zaslúžia, a trestajte, až keď nie je žiadna iná možnosť. Ako správny líder a boss v jednej osobe sa snažte nájsť prienik alebo, inak povedané, zlatú strednú cestu pri spolupráci so svojimi ľuďmi. To súvisí aj s predchádzajúcimi bodmi tohto článku, ktoré v konečnom dôsledku vedú aj k zvýšenej efektivite v práci. Takže nakombinujte pravidelnú komunikáciu, správnu motiváciu, vložte im do rúk dôveru a bude z vás líder, ktorého budú vždy rešpektovať.

Vložiť komentár