Digitalizácia je pojem, ktorý vstúpil do našej každodennej rutiny, obzvlášť tej pracovnej. Čoraz väčší dôraz sa kladie na komfort, rýchlu výmenu informácií, bezchybné online pripojenie, operatívnosť, flexibilitu, ale aj vyššiu ochranu a bezpečnosť. Ako to ovplyvňuje kultúru a funkčnosť súčasných kancelárskych priestorov?

Smart kancelária je vlastne inteligentný ekosystém, ktorý vzájomne prepája rozličné fyzické zariadenia s virtuálnym svetom. Výsledkom je extrémne množstvo dát, ktoré tieto zariadenia dokážu vzájomne zdieľať a na základe nich potom uľahčovať ľuďom prácu i komunikáciu, vykonať za nás nejakú úlohu, ponúknuť analýzy či dokonca riešenia. Uplatnenie inovatívnych technológií je pritom nesmierne široké.

Z praxe

Vynovené dánske sídlo spoločnosti Microsoft, ktoré dostalo príznačný názov The Outlook, patrí k najinteligentnejším kancelárskym priestorom na svete. V podstate funguje ako veľký smartfón. Chrbtovou kosťou budovy je inteligentná IoT platforma, ktorá na základe senzorov monitoruje objekt 24 hodín, 7 dní v týždni. Zaznamenáva napríklad obsadenosť budovy, ale aj hladinu hluku či kvalitu vzduchu. Zároveň funguje ako osobný asistent pracovníkov i hostí.

kancelaria-koberec-svetla-okna-rastliny-zamestnanci-stol-stolicky
zdroj: ddock.com

Lepšia organizácia práce

Aplikácie a špeciálny softvér dokážu sprehľadniť a značne zjednodušiť jednotlivé pracovné úkony a vylepšiť i samotný time management. Málokto sa napríklad zamýšľa nad tým, aké dôležité je maximálne vyťaženie konferenčných kancelárskych priestorov. Manuálny rezervačný systém je často zbytočne prácny a navyše neposkytuje potrebný prehľad o dostupnosti mítingových miestností. V súčasnosti už office budovy využívajú monitoring aj rezervácie prostredníctvom aplikácií. Nielenže poskytujú v ktorejkoľvek minúte dňa aktualizovaný a spoľahlivý prehľad o voľných zasadačkách, ale dokonca môžu zaslať notifikáciu kolegom, s ktorými sa potrebujete dohodnúť na schôdzke. Programy zároveň sledujú efektivitu využívania spoločných priestorov. Na podobnom princípe funguje aj rezervácia súkromných kójí či „telefónnych búdok“, v ktorých sa môžu zamestnanci venovať úlohám, pri ktorých nechcú byť rušení.

pracovnici-praca-stol-stolicka-notebook-svetlo
zdroj: Sedus

Senzorická bluetooth technológia sa uplatnila v novej aplikácii výrobcu nábytku, ktorá spolupracovníkov informuje o možnostiach výberu pracovného miesta. Stačí pár klikov na tablete alebo smartfóne a hneď zistíte, aké miesta sú voľné alebo obsadené.

zamestnanci-notebook-telefon-svetlo
zdroj: Sedus

Nábytok, ktorý sa vám prispôsobí

Zabudnite na miesto v zastrčenom kúte kancelárie. Inteligentné technológie ovplyvnili aj riešenie dispozície a rozmiestnenie nábytku. Zamestnanci už v kancelárii 21. storočia nemajú stabilné pracovné miesto, ale rotujú podľa toho, na akom projekte sa aktuálne zúčastňujú, alebo v akej skupine práve pracujú. Prípadne podľa toho, kde majú práve chuť pracovať. To si žiada väčšiu flexibilitu nábytku a množstvo prídavných prvkov v neutrálnych či relaxačných zónach, ako napríklad zabudované nabíjačky či softvér na ovládanie polohovania alebo osvetlenia priamo v sedačkách. Výrobcovia zároveň objavujú inteligentné materiály, z ktorých môžu zhotovovať hlukové absorbéry na oddeľovanie kancelárskych zón či samostatných pracovných staníc.

Vedeli ste, že?

Podľa prieskumu spoločnosti Markets and Markets s názvom „Smart Office Market“ má hodnota trhu s inteligentnými kancelárskymi riešeniami do roku 2023 vzrásť na 46 miliárd amerických dolárov (vyše 40 miliárd eur).

Migrácia ľudí má pomôcť vyriešiť problém s nevyužitými miestami, napríklad počas pracovných ciest alebo mítingov, ale zároveň zamestnancov chráni pred nezdravým sedavým spôsobom života. Navyše, na trhu sa udomácnili stoly s automaticky nastaviteľnou výškou dosky, takže sa pri nich dá pracovať striedavo posediačky aj postojačky.

zena-stol-stolicka-kancelaria-priestor
zdroj: Interstuhl

Priemerný zamestnanec strávi v kancelárii na stoličke 80 až 85 % pracovnej doby. Kvalitná stolička je preto alfa a omega dobrého pracovného výkonu a spokojnosti človeka. Súčasné kancelárske stoličky sa dokonca vyrábajú ako inteligentné. Na trhu je už napríklad stolička s možnosťou 360-stupňovej flexibility, ktorá sa prispôsobí úplne každému pohybu tela, a pritom mu ponúka dobrú oporu. Vyvinutá bola v spolupráci s odborníkmi na biomechaniku z univerzity v Zürichu.

Úspora energie

Energetická nenáročnosť dnes hýbe svetom. Keďže v práci v priemere strávime denne 8 až 10 hodín, podaktorí i viac, je namieste zamyslieť sa nad efektívnejšou prevádzkou kancelárskych priestorov. V súčasnosti dokáže smart systém automaticky prispôsobovať vykurovanie, vlhkosť, osvetlenie i tienenie podľa potrieb používateľov alebo aktuálneho stavu počasia, a to nielen prostredníctvom displeja, umiestneného napríklad pri vstupe do miestnosti, ale dokonca aj cez tablet alebo smartfón. Kancelárie dnes bývajú vybavené senzormi, ktoré reagujú na pohyb či teplotu ľudského tela. Na základe toho vyhodnotia, či sa miestnosť využíva, alebo sa môžu funkcie prepnúť do úsporného stand-by režimu. Výsledkom je nielen šetrný prístup k energiám, bezstarostný chod prevádzky, ale aj príjemnejšie či zdravšie prostredie pre zamestnancov.

kancelarske-priestory-zamestnanci-pult-stolicky-stoly
zdroj: RIBA

Najnovším laureátom Stirlingovej ceny za architektúru je najudržateľnejšia budova na svete, nová centrála agentúry Bloomberg. Senzory na meranie oxidu uhličitého či využívanie odpadového teplého vzduchu a jeho následná recyklácia – to je len zlomok pokrokových technológií, ktoré táto kancelárska budova v historickej časti Londýna využíva.

recepcia-bloomberg-pult-televizor-svetlo
zdroj: RIBA

*titulná fotka: RIBA

Autor

Všestranní a pravdepodobne nenahraditeľní hrdinovia každodenných pisateľských a čitateľských výziev, milujúci rozmanitosť tém. Maximalisti obdivujúci minimalizmus, nadchýnajúci sa interiérovým aj exteriérovým dizajnom a architektúrou.

Napísať komentár