Ergonómia na pracovisku

Zamysleli ste sa niekedy nad usporiadaním zariadenia vo vašej kancelárii? Máte sedavú prácu a trpíte bolesťami chrbta? Prekážajú vám slnečné lúče z okna počas práce? Odpoveďou na všetky tieto otázky je pojem ergonómia.

Čo sa skrýva pod pojmom ergonómia?

Ergonómia je vedecká disciplína, ktorá skúma súlad medzi potrebami človeka a prispôsobením pracovného prostredia týmto potrebám. Nie je vôbec jednoduché správne rozmiestniť zariadenie v pracovnom prostredí tak, aby boli zabezpečené optimálne podmienky pre  všetkých. Ergonómia je konfrontovaná viacerými rušivými elementmi, akými môže byť hluk, osvetlenie, prašnosť, zlá dispozícia, farby alebo dokonca aj stres z prostredia.

Oplatí sa myslieť ergonomicky?

Väčšina populácie dnes trávi aj viac ako 1/3 svojho dňa v pracovnom prostredí, preto je veľmi dôležité, aby sa tam cítili príjemne a vedeli do prostredia ľahko zapadnúť a splynúť s ním. Správne nastavené pracovné prostredie prináša hneď niekoľko benefitov: zníženie práceneschopnosti zamestnancov a chorôb z povolania, zlepšenie psychického stavu pracovníkov, prevencia pred pracovnou únavou, zvýšenie pracovného výkonu, minimalizovanie prejavov psychickej a fyzickej únavy, zvýšenie bezpečnosti a komfortu, zlepšenie sebarealizácie a rozvoja firmy.

open-space-kancelaria-zamestnanci

Zamestnávatelia sa často dopúšťajú chyby, že nemyslia v prvom rade na zdravie svojich zamestnancov, ale berú do úvahy skôr ekonomické faktory ako tie ergonomické. V dnešných povolaniach je veľmi častá práve práca na počítači, pri ktorom dokážeme stráviť aj dlhé hodiny v nezmenenej polohe. Možno aj z tohto dôvodu sa najčastejšou príčinou práceneschopnosti stali najmä choroby vyplývajúce z bolesti chrbta, únavy svalstva alebo zrakové problémy.

Myslíte si, že je reálne, aby sa nám na želanie predĺžili končatiny kvôli zlému usporiadaniu zariadenia? Možno tak v sne. V ideálnom kancelárskom prostredí by ste sa nemali vy prispôsobovať zariadeniu, ale zariadenie by sa malo prispôsobovať vám. Jednou z dôležitých podmienok príjemného pracovného prostredia je umožnenie pohodlia, a to tak, aby ste sa cítili komfortne a mali vytvorené optimálne pracovné podmienky.

Ako myslieť ergonomicky?

Správna výška kancelárskeho stola je dosiahnutá, ak sú vaše lakte počas sedu v rovnakej výške. Uši, ramená a boky by ste mali mať súmerné pozdĺž jednej osi. Lakte by ste mali držať pozdĺž tela a ruka má byť položená na stole tak, aby sa vytváral 90-stupňový uhol. Chodidlá by sa mali celou svojou plochou dotýkať zeme a lýtko so stehnom majú pod kolenom vytvárať 90-stupňový uhol.

cvicenie-v-praci-bolesti-chrbta-muz-stol-stolicka

Každopádne sa nestaňte sochou. Nezabúdajte meniť polohy počas práce aspoň v 60-minútových intervaloch. Ak by ste mysleli ergonomicky, medzi každým intervalom by ste si mali spraviť 5-minútovú rozcvičku, ktorá vám pomôže trochu natiahnuť svalstvo a rozprúdiť krv v žilách. Striedaním polôh však nemáme na mysli iba obyčajné natiahnutie nôh pod stolom.

Dnešný trh so zariadením do kancelárií ponúka široké spektrum možností. Už dávno nie je pravidlom, že stôl má byť nudný a jeho jedinou funkciou je pevne stáť na mieste. Stavte na výškovo nastaviteľné stoly, ktoré vám umožňujú striedať polohu zo sedu do stoja. Vďaka možnosti individuálneho nastavenia výšky sa prispôsobia každému podľa jeho predstáv. Telo sa za to neskôr poďakuje.

Tip: Odporúčame zamyslieť sa aj nad rozmiestnením kancelárskeho nábytku. Umiestnenie potrebných kancelárskych skríň čo najbližšie k stolom môže byť síce praktické, ale z pohľadu ergonómie je to neefektívne. Ak kancelársky nábytok rozmiestnite po miestnosti aspoň na 1 meter od vás, budete mať občas dôvod postaviť sa spoza stola.

Správne držanie tela za stolom, najmä pri práci, je veľmi dôležité. Pokiaľ nedodržiavate základné ergonomické princípy počas práce, zdravotné problémy sa skôr či neskôr ohlásia. Klasické kancelárske stoličky, pri ktorých si dokážete nastaviť maximálne výšku, sú už dnes prežitkom. Určite odporúčame nahradiť takéto stoličky za ergonomické, ktoré samé nútia sediaceho držať si správnu pozíciu. Berte to ako investíciu do zdravia.

Tip: Lacnejšou alternatívou na trhu sú obľúbené fit lopty, ktoré počas sedenia nútia neustále držať balans. Okrem toho na trhu je množstvo cenovo dostupných ergonomických pomôcok, ako sú podložky pod nohy, držiaky na dokumenty, chrániče na monitory a podobne.

Ergonómia pracoviska nadovšetko

Ergonomické vybavenie kancelárie by malo byť jednoznačnou prioritou v rámci investícií do rozvoja firmy. Zamestnancov určite považujeme za ten najdôležitejší kapitál firmy, do ktorého je potrebné investovať. Preto je dôležité uvažovať o kvalitnom vybavení, ktoré bude poskytovať potrebný komfort počas práce. Takáto investícia sa neskôr určite vráti v kvalite odvedenej práce vďačných a spokojných zamestnancov.

dizajnove-pracovne-priestory-ludia-materialy-pocitac

Trend v zariaďovaní kancelárií dnes už neudáva ekonomický princíp. Zamestnávatelia sa snažia investovať do vysoko kvalitných materiálov s predpokladom dlhšej životnosti.
Nejedna štúdia už preukázala, že ak sa zamestnanec cíti komfortne na pracovisku, dosahuje aj vyššie výkony.

Dodržiavanie základných ergonomických princípov by preto malo byť alfou a omegou pre každého, nielen pre tých, ktorí trávia veľa času v pracovnom prostredí. Ľudia si mnohokrát neuvedomujú hrozbu zdravotných rizík, ktoré ich môžu postihnúť. Netreba pracovať na úkor zdravia, ale je potrebné začať myslieť ergonomicky.

Pamätajte si:

  • Myslieť ergonomicky znamená prispôsobiť prostredie potrebám, nie ľudí prostrediu.
  • Polohy počas práce treba striedať, najmä pri sedavej práci.
  • Pracujte v intervaloch a robte si medzi nimi prestávku, aby ste si natiahli svalstvo.
  • Investujte do kvalitného kancelárskeho zariadenia, ktoré dokáže zabezpečiť komfort pri práci.

Vložiť komentár