Zjednodušiť či vybudovať medziľudské vzťahy môžete úprimnou komunikáciou, empatickým správaním a spoločne stráveným časom celého pracovného tímu. Lenže namixovať zdravé pracovné prostredie, to je hotová alchýmia. Prečo stojí budovanie dobrých vzťahov na pracovisku za to? Ako sa vyhnúť toxickému pracovnému prostrediu, ktoré útočí na vaše zdravie?
… a do práce chodím rád
Bude sa vám lepšie pracovať v kolektíve, kde prevládajú vrúcne vzťahy, komunikuje sa otvorene a intrigy sú považované za cudzie slovo? Alebo ste z inej planéty a vyhovuje vám ťaživé ticho, nenávistné pohľady a celodenné ignorovanie kolegov?
Dobré vzťahy na pracovisku sú kľúčové pre prosperitu spoločnosti a lojalitu jej zamestnancov. Zdravé vzťahy podporujú osobnostný rast zamestnaných jednotlivcov a uľahčujú prijímanie nových členov tímu.
Na vzťahoch sa musí makať
Nenaučíte sa bicyklovať, keď to nebudete skúšať dookola. Ani výročnú prezentáciu pre partnerov neodovzdáte, ak na nej nebudete postupne pracovať. Rovnako je to aj s pracovnými vzťahmi. Budujte ich systematickou prácou, krok za krokom. Ako na to?
1. Komunikujte otvorene
Zrozumiteľná, jasná a otvorená komunikácia medzi kolegami zabráni vytváraniu toxického pracovného prostredia. Povedzte kolegovi priamo do očí svoj názor – aj vtedy, keď nie je rovnaký ako ten jeho. Povedzte mu, čo si myslíte o produkte, službe, pracovnom probléme, medziročných výsledkoch, o čomkoľvek. A nezabudnite ho počúvať. Aktívne počúvanie a rešpektovanie názoru ostatných je cesta k budovaniu zdravých medziľudských vzťahov v práci.
2. Spolupracujte
Práca v tíme pomáha zoceliť pracovný kolektív. Pri riešení skupinových úloh je prítomný vzájomný rešpekt a počúvanie, podpora a ocenenie názoru iného kolegu. Niekedy aj trošku kriku a dusná atmosféra. Ak na projekte pracujete viacerí, deľte sa o zodpovednosť za výsledok. Bez spolupráce sa vám nepodarí dosiahnuť spoločný cieľ.
3. Trávte čas spolu
A nielen v práci. Obedujte spolu mimo kancelárie, zájdite si spolu večer na pivo. Trávte spolu čas nielen v kancelárii a na teambuildingoch. Možno budete prekvapení, ako si s niektorými kolegami porozumiete pri voľnočasových aktivitách. Čím viac času strávite s kolegami mimo pracoviska, tým väčšia šanca, že vaše vzťahy budú silnejšie.
4. Buďte empatickí
V práci sa stretáva mix ľudí rôznych generácií, vierovyznaní, názorov. Vychádzajú z iných kultúr, vychovali ich rôzni rodičia. Snažte sa vcítiť do ich pozície, buďte empatickí. Váš kolega je prehnaný puntičkár a každý detail ešte trikrát preverí, kým niečo pustí z ruky, pričom vás to nesmierne rozčuľuje. Nadýchnite sa. Je to jeho silná stránka. Jeho zas môže hnevať vaše impulzívne správanie. Empatia pomáha budovať zdravé vzťahy na pracovisku.
Nevytvárajte si v hlave scenáre
Keď sa vás kolega zastane pred šéfom alebo vás pochváli na spoločnej porade, nehľadajte za tým jeho vypočítavosť, skôr zdravý pracovný vzťah, ktorý mu umožňuje uznať kvality druhého. Výsledok je totiž prevažne rovnaký – zbytočne niečo hľadáte tam, kde vlastne nič (zlé) nie je.
Menej stresových situácií na pracovisku či výraznejšia motivácia na nové pracovné projekty – to sú dôvody, ktoré stoja za udržiavanie zdravého pracovného prostredia.
A platí to aj v opačnom prípade, teda ak na pracovisku dôjde ku kritike. Konštruktívna kritika a spätná väzba síce pomáhajú predovšetkým k pracovnému napredovaniu, no prispievajú i k budovaniu vzťahov – pretože komunikácia je kľúčová aj v rámci vzťahov, aj v rámci práce ako takej.
Viac ako kolega?
Počas pracovného týždňa trávite s kolegami na pracovisku viac času ako s rodinou. S niektorými si porozumiete viac, s inými komunikujete len nevyhnutne, no azda s rešpektom. Len čo začnete s kolegom či kolegyňou tráviť čas aj mimo práce, váš vzťah prerástol z kolegiálneho do kamarátskeho. Gratulujeme.
Nezabúdajte však, že v práci ostávate obaja profesionálmi. Nech je aj vaše správanie na štvrťročnej porade či prezentácii nového produktu rovnako profesionálne.
Tip:
V prípade, že meníte prácu, nepáľte mosty. Vzťahy, na ktorých ste vzájomne pracovali, budú podkladom na spoločnú sieť profesionálnych kontaktov.
Toxické vzťahy ohrozujú vaše zdravie
Vo firme, kde komunikácia medzi kolegami stagnuje a medziľudské vzťahy sú nezdravé, sa dostáva k moci ohováranie, intrigy a nenávisť. Spoločne táto trojka vytvára toxické pracovné prostredie. Dlhodobý pobyt v takomto prostredí má vplyv aj na vaše zdravie.
Zvýšená chorobnosť, nechuť do práce, opakovaná bolesť hlavy a brucha spôsobená pracovným stresom môžu byť vyvolané toxickými vzťahmi na pracovisku. Nenechajte to dôjsť až do tohto štádia. Môžete to ovplyvniť aj vy sami. Prevenciou je otvorená komunikácia a dlhodobé budovanie vzťahov.
Pokoj v duši, pokoj v práci
Budovanie medziľudských vzťahov (nielen) na pracovisku si vyžaduje dávku trpezlivosti a energie. Nepôjde to ani bez úprimnej snahy oboch strán. Usiluje sa váš kolega nadviazať s vami komunikáciu a rešpektuje vaše názory napriek tomu, že s nimi nesúhlasí? Správajte sa k nemu empaticky a prejavte mu úctu.
Zdravý vzťah nemožno vybudovať bez snahy oboch strán – a to ani doma, ani v práci. Snažte sa byť príkladom a budujte mosty, nie múry. Koniec koncov, pozitívna pracovná atmosféra vplýva aj na váš súkromný život a na to, či do práce budete chodiť s radosťou.
Najlepšia je práca Home office bez kancelárie. A nepotrebuje človek priamo stretávať svojich kolegov, len s nimi spolupracuje cez E-mail a inú komunikáciu. Niekomu tento štýl vyhovuje a nie kávičky a obedy a klebety počúvať.
Dobrý deň, Lucia, ďakujeme za názor. Samozrejme, každý má iné preferencie a uznávame, že niekomu môže vyhovovať práca z domu, niekomu práca v kancelárii, kde sa rád porozpráva s kolegami osobne, a inému zase práca z kaviarne, parku či knižnice… 🙂 Tím WorkLife