Novodobý zamestnanec neočakáva dnes už len bežné pracovné benefity, ktoré boli poskytované najmä vo forme finančnej odmeny. Zamestnanci potrebujú byť súčasťou celku a pociťovať, že spoločnosti na ich šťastí záleží. Potrebujú byť nielen motivovaní k dosahovaniu dobrých výsledkov, ale cítiť aj psychickú a fyzickú životnú pohodu.
Čo motivuje dnešných zamestnancov
Zabudnite na variabilné príplatky a možnosť čerpať nadčasy vo forme voľna. Za nadštandard sa na pracovisku už nepovažuje ani voda a káva zadarmo. Pokiaľ sa chcete zamestnancom za ich prácu odvďačiť každý deň, ponúknite im okrem už spomínaného občerstvenia napríklad zdravé desiaty vo forme celozrnného pečiva, ovsených koláčikov a ovocia.
Poďakovať sa im takisto môžete aj masážou na pracovisku, preplatením športových aktivít alebo príspevkom na regeneráciu, ako to robí napríklad Swiss Re (finančná skupina). Zamestnancom ďalej ponúka možnosť nákupu akcií spoločnosti za zvýhodnenú cenu, možnosť využívať firemnú škôlku pre deti a v prípade choroby im preplatí 6 dní nad rámec zákona.
Tí, ktorí uprednostňujú odmenu vo forme hmatateľných vecí, môžu v spoločnosti Kaufland (obchodná sieť) uplatniť zamestnaneckú zľavu na výrobky spoločnosti, alebo využiť možnosť odkúpenia firemných vecí, ktoré už nie sú potrebné. Okrem toho je vybranej skupine zamestnancov preplácané úrazové poistenie a preventívne prehliadky, pričom majú k dispozícii firemného dôverníka.
Najžiadanejším benefitom je dnes možnosť práce z domu. Niektorí zamestnávatelia okrem toho ponúkajú aj možnosť flexibilnej pracovnej doby alebo flexibilného pracovného miesta. Napríklad spoločnosť Plzeňský prazdroj (výrobca piva) ponúka zamestnancom skrátený pracovný týždeň zo 40 hodín na 37,5 hodín. Spoločnosť Citfin (call centrum) zašla ešte o čosi ďalej a svojim zamestnancom dáva možnosť mať 4-dňový pracovný týždeň, pokiaľ v predchádzajúcom mesiaci dosiahnu stanovené výsledky. Zamestnanci tak môžu získať až 40 dní preplateného voľna nad rámec zákona.
Ako to riešia za našimi hranicami?
Veľké giganty a nadnárodné spoločnosti, ktoré ročne dosahujú vyše miliardové obraty, si môžu dovoliť investovať do svojich zamestnancov aj viac, ako zvykne byť ponúkaný štandard. Nie v každej krajine je napríklad bežné čerpať materskú dávku zo sociálneho poistenia, alebo poberať rodičovský príspevok, keďže uvedené nemusí byť nutne ukotvené v zákone.
Spoločnosť Pinterest zvolila zodpovedný prístup k rodičovstvu svojich zamestnancov. Aby im dokázala uľahčiť ich rozhodnutie a podporila ich v rozšírení potomstva, prispieva im na rodičovskú dovolenku počas troch mesiacov. Po tomto období im umožní nástup do práce na polovičný úväzok a zvyšok mzdy za jeden mesiac im dorovná. Takisto vytvorila podporné oddelenie, ktoré sa zaoberá návrhom plánu spätnej implementácie zamestnanca do pracovného procesu.
Obdobný benefit ponúka aj spoločnosť Spotify, ktorá poskytuje šesťmesačnú platenú rodičovskú dovolenku a následne jeden mesiac flexibilného pracovného času tým, ktorí sa chcú vrátiť späť do práce. Spoločnosť zašla v rámci benefitov ešte ďalej a zamestnancom prepláca náklady, ktoré im vznikajú počas asistovanej reprodukcie a pomoci pri neplodnosti.
Vysnívané zamestnanie budúcich rodičov je určite v spoločnosti Netflix. Tá poskytuje prvorodičom jeden rok platenej materskej a otcovskej dovolenky. Neskôr majú umožnené vrátiť sa na pôvodnú pozíciu na čiastočný alebo plný úväzok, pričom môžu kedykoľvek čerpať voľno podľa potrieb dieťaťa.
Samozrejme, že mnohé spoločnosti myslia aj na tých, ktorých netrápi len rodičovstvo. Zamestnanci spoločnosti Burton dostávajú každoročne zadarmo k dispozícii skipasy a preplatené snehové prázdniny, aby si dosýta užili svahy. Spoločnosť REI umožňuje zamestnancom čerpať nad rámec dovolenky dva dni preplateného voľna v roku, ktoré familiárne nazýva „Yay Days“. Tie by prioritne mali využiť na venovanie sa obľúbeným voľnočasovým aktivitám.
Viacero firiem myslí aj na rozvíjanie dobrovoľníckych činností, ktoré majú zmysel a pomáhajú nielen ľuďom, ale aj prírode. Takou je aj Salesforce, ktorá poskytuje zamestnancom možnosť čerpať šesť dní do roka platené dobrovoľnícke voľno. Zamestnanci majú okrem toho možnosť vybrať si charitatívnu organizáciu, ktorej firma prispeje 1 000 dolármi na činnosť každý rok.
Niektoré spoločnosti zas myslia viac na psychickú pohodu zamestnancov a je im jasné, že ťarcha vo forme úverov im k nej neprispieva. Preto spoločnosť PwC prispieva svojim zamestnancom každoročne 1 200 dolármi, ktoré sú určené na splatenie študentského úveru. Spoločnosť Airbnb sa o psychiku zamestnancov stará vo forme preplatených nákladov na dovolenku. Majú možnosť čerpať ročne 2 000 dolárov, ktoré môžu využiť na cestovanie a ubytovanie sa v ponúkaných lokalitách figurujúcich v zozname spoločnosti.
Ako sa hovorí, to najlepšie prichádza vždy na záver. Pomyselné víťazstvo v starostlivosti o svojich zamestnancov u nás dosiahla jednoznačne spoločnosť Google. Okrem toho, že pravidelne investuje do zdravia svojich zamestnancov, a to aj vo forme gurmánskych zážitkov, ponúkla im pomocnú ruku v najťažších životných chvíľach človeka. Keďže jej záleží aj na šťastí rodinných príslušníkov svojich zamestnancov, poskytuje pozostalému partnerovi zamestnanca počas najbližších 10 rokov 50 % platu zosnulého.
Pamätajte si
- Voda, čaj, káva a menšie občerstvenie by mali byť dnes už štandardom. Tieto drobnosti vám ako zamestnávateľovi rozpočet určite nezruinujú.
- Benefity prispôsobte svojej ponuke. Ak niečo predávate alebo ponúkate na trhu konečnému užívateľovi, môžete to ponúknuť za zvýhodnenú cenu aj zamestnancovi.
- Zamestnanci určite ocenia nielen masáže a relaxačné miestnosti, ale aj rôzne príspevky. Napríklad na dopravu, bývanie, stravovanie, zotavenie alebo dôchodkové sporenie.
- Nielen veľké giganty si môžu dovoliť ponúknuť nadštandardné benefity. Pri správne zvolenej stratégii to dokáže aj malý podnik.